Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

tudung-si-comel
pts-bookcafe

berjalan-pelik

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati.

Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta tunjuk mana tempat sakit, akhir malu-malu dia tunjuk kasut yang rosak.

Pelekat kasut langsung tak lekat dan kasut pula dah agar uzur kondisinya. Patut la seret kaki, kalau berjalan seperti biasa, kasut pasti tertanggal.

Setelah siasat, rupanya dia anak yatim. Kematian ayah beberapa bulan lepas dan ibu pula baru je bersalin. Baru-baru ni kena masuk hospital balik, suspek jantung.

Allah. Bertimpa-timpa masalah anak perempuan ini. Cantik orangnya, tapi pelik, kenapa rambut dia pendek macam lelaki.

Rupanya rambut dia potong sendiri. Rambut dah panjang sangat katanya, nak pergi kedai tak ada duit. Lagi pun mak tengah sakit, anak bijak ini ambil keputusan untuk potong sendiri.

Guru yang perasan hal ni terus maklumkan pada aku kelmarin. Hari ini, aku pergi cari murid ini dengan membawa kasut baru.

Hari ni dia pakai kasut adik dia. Kecik sangat kasutnya, memang size langsung tak sama. Entah macamana dia masukkan kaki dia tu. Agaknya di bengkokkan semua jari kaki kot nak bagi muat?

Siapa pernah pakai kasut kecik?

Seronok sungguh dia dapat kasut baru. Terus dia tanya,

“Boleh tak saya nak pakai sekarang cikgu?”

“Mestilah boleh. Kasut adik tu letak dalam kotak ni. Bawa balik,” balasku.

“Terima kasih cikgu. Terima kasih”.

“Ni dua baucer pakaian sekolah percuma. Pergi je kat kedai ni, bagi boucer ni. Nanti awak dapat baju percuma siapa tudung semua,” kataku lagi.

Kepala dianggukkan tanda faham. Senyum tak lekang dari bibir.

Ah anak. Hari ni hari kamu ditimpa ujian. Dan ramai orang sudi membantu menghulur bantuan.

Dan di suatu besarnya kamu nanti, di saat makin lega dan berjaya, bantulah orang lain pula.

Kerana hidup ini bukan hanya tentang kita. Ia tentang kita peduli atau biar saja. Begitulah.

*******

Kawan-kawan, harap dapat chip in seringgit dua sorang infaq bersama Dana Kita. Dana kami dah diparas lantai, 20,000 beg sekolah nak kena order untuk projek akhir tahun ni.

Seragam sekolah untuk anak-anak yatim dan tak mampu seperti ini juga perlu dibayar pada kedai. Banjir juga dah nak tiba. Persiapan bantuan dan kit banjir perlu disediakan.

Sedang dana tengah kehausan. Semoga Allah buka hati hamba-hambanya untuk membantu kami laksanakan pelbagai program kebajikan saban hari.

564221646925
Maybank
Pertubuhan Kebajikan Dana Kita

Boleh juga terus klik sini untuk lebih mudah menyumbang :

https://www.billplz.com/SumbanganDanaKita

Juga boleh download aplikasi mobile DanaKita utk kemaskini segala aktiviti DanaKita di:
bit.ly/DanaKitaAndroid

Tidak banyak tapi sentiasa.
Tidak ramai tapi ada.
Tidak kaya tapi cakna.

Dana Kita
#MFS

t.me/EbookCikguFadli

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Shopee
Pertubuhan Kebajikan Dana Kita ditubuhkan pada April 2019.

Pertubuhan Kebajikan Dana Kita ditubuhkan pada April 2019.

Oleh : Mohd Fadli Salleh Dalam perlembagaan kami jelas ditulis, tiada sesiapa dalam NGO kami akan menerima gaji atau elaun bulanan. Semua sumbangan hampir 100% digunakan untuk semua projek amal. Hanya kos operasi asas seperti sewa gudang, minyak kereta, tol, makan...

Kirim emas untuk diwaqafkan

Kirim emas untuk diwaqafkan

Oleh: Mohd Fadli Salleh Allahu. Sejak Dana Kita lancarkan kutipan untuk Rumah Amal Dana Kita, sumbangan masuk tak putus-putus. Alhamdulillah. Ada yang masih belajar, ada yang tittle asnaf, anak yatim, ibu tunggal pakat kirim sumbangan walau seringgit cuma. Hari ini,...

Kami pulang dulu orang Kedah noh

Kami pulang dulu orang Kedah noh

Oleh: Mohd Fadli Salleh Kami pulang dulu orang Kedah noh. Lain masa, ada rezeki kami datang lagi. Makan tenghari pun jam 5:30 petang. Tapau McD dan KFC saja. Berhenti RnR bersila kaki lima, makan. Memang sengaja bawa pulang 5 set barang dapur. Mana tahu jumpa sesiapa...

“Cikgu, Dana Kita tak buat korban ke tahun ni?”

“Cikgu, Dana Kita tak buat korban ke tahun ni?”

Oleh: Mohd Fadli Salleh "Cikgu, Dana Kita tak buat korban ke tahun ni?" Banyak pm dan wasap masuk bertanya. Tahun ini, Dana Kita akan tumbangkan 10 ekor lembu, InsyaAllah. Tapi bukan ibadah korban, sebaliknya sedekah daging atau Sedekah Qurban di musim raya korban....



kedai-buku-shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

November 2022
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Arkib

DANA KITA

Tidak banyak tapi sentiasa. Tidak ramai tapi ada. Tidak kaya tapi cakna

Nombor Akaun : 564221646925
Bank : Maybank
Nama Akaun : Pertubuhan Kebajikan Dana Kita

Email: danakita.enquiry@gmail.com

PAGE DANA KITAFB Mesengger