tudung-si-comel
pentagonmath

“Cikgu! Rotan saya”, dari jauh seorang murid lelaki menjerit.

Aku mendekati lantas bertanya,

“Kenapa pula cikgu perlu rotan awak? Awak buat salah apa?”

“Kan hari tu cikgu dah bagi amaran. Kalau saya buat orang lagi, cikgu nak rotan. Petang semalam sebelum balik saya tarik kerusi Andy (bukan nama sebenar) sampai dia jatuh. Dia menangis. Saya dah salam dan minta maaf dah”.

Fuh. Jujur budak ni. Satu sikap yang dah mulai hilang dalam diri masyarakat ada pada dia. Namun dia agak nakal. Selalu juga aku dapat report dia suka kacau orang.

Dua minggu lepas ada aduan tentang dia. Aku panggil dia dan mangsa. Panggil saksi semua. Dan dia mengaku dia buat kawan dia.

So aku bagi amaran keras,

“Ni amaran lisan terakhir dari cikgu. Sekali lagi awak buat orang, buli kawan, cikgu akan rotan. Faham?”

“Faham cikgu”.

“Bagus kalau faham. Dah, salam dengan kawan. Minta maaf”.

Dia patuh turuti arahan aku.

Rupanya setiap patah perkataan yang aku sebut memang dia semat dalam kepala. Semalam entah kenapa tiba-tiba dia nak bergurau tak kena tempat. Sampai menangis kawan tu.

Sebelum aku dapat laporan dan cari dia, dia dulu cari aku. Haha.

Aku suruh dia ikut aku ke meja aku. Tegak dia berdiri depan aku,

“Hulur tangan”.

“Piappp!”

Sedas rotan melayang atas tapak tangannya. Muka sedikit berkerut menahan perit.

“Sakit?” soalku.

Kepala digeleng. Haha, steady anak jantan. Mana boleh mengaku sakit, jatuh la maruah.

“Lain kali jangan buat lagi okeh”.

“Baik cikgu”.

“Tapi cikgu puji betul sikap jujur dan berani awak. Meh sini, cikgu nak belanja air Yakult. Nak tak?”

Kepala dianggukkan. Dia tersengih-sengih kena puji.

Aku pergi kat peti ais, ambil sebotol air Yakult bagi kat dia.

 

cikgu-rotan-saya

 

“Terima kasih cikgu. Terima kasih”.

Terus dia berlari balik ke kelas. Dari jauh aku menjerit,

“Jangan berlariiiiii. Jatuh nantiiiii!”

Terus berjalan dia. Haha. Patuh betul. Baik budaknya ni. InsyaAllah membesar menjadi insan berguna yang amanah dan jujur. Sesuai jadi pemimpin, polis atau apa saja orang amanah dan jujur ni.

Esok-esok kau dah jadi Menteri ke apa, harap ingat lagilah kat cikgu. Kau buat-buat lupa, cikgu pergi rotan lagi kau. Tak peduli ah kau Menteri ke Perdana Menteri masa tu. Kau tetap murid cikgu selamanya.

Kadang, bertegas dan berkeras kena ada. Hukuman juga perlu. Setiap amaran dan kata-kata, mesti dikota. Nanti orang akan pandang rendah dan anggap kita tak berpegang pada kata-kata.

Sebab tu aku rotan juga dia. Biar dia tahu aku memang serius dengan isu buli. Aku memang akan buat apa yang aku kata.

Dia hormati aku kerana aku pegang janji aku. Dan aku kagum dengan dia kerana jujur dalam kata-kata.

Hukum, hukum juga. Selepas menghukum itu perlu tunjuk kita hukum bukan kerana benci dia. Tapi kerana ingin lihat dia jadi lebih baik.

Begitulah.

Rotan beli sini : https://shope.ee/6f4zfqxaWg
Air Yakult beli sini : https://shope.ee/10QcvTIhFK

#MFS
– Kisah Sekolah Rendah –

T.me/EbookCikguFadli

Shopee

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Nak buka air kotak pun minta tolong cikgu

Nak buka air kotak pun minta tolong cikgu

  Nak buka air kotak pun minta tolong cikgu. Haishh, manja naw murid-murid pun. Besar esok, jadi menteri, jadi lawyer harap bekap cikgu lah. Buat-buat lupa jasa cikgu, cikgu pergi berak depan rumah awak nanti. --- Oh ya, kat atas meja tu tumbler jenama Tyeso yang...

Cikgu, tolonglah saya

Cikgu, tolonglah saya

"Cikgu, tolonglah saya," rayu seorang murid penuh kesedihan. "Tolong apa pula?" soalku. "Tolonglah tambah markah saya". "Eh, mana boleh. Tu je markah yang awak dapat". "Tapi cikgu, mak saya garang macam singa. Mesti mak saya marah saya dapat markah rendah ni. Cikgu,...

Tular soalan ni mempersoalkan kenapa dapat kosong.

Tular soalan ni mempersoalkan kenapa dapat kosong.

Tular soalan ni mempersoalkan kenapa dapat kosong. Ramai juga yang kecam kata tak patut dapat kosong. Okeh, sebenarnya macam ni gais. Soalan macam ni biasanya 2 markah. Paling tinggi, 3 markah. Dan jalan kira yang murid ni tunjukkan tu sepatutnya dia dapat markah...



Shopee
durioo



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

February 2023
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  

Arkib