tudung-si-comel
pts-bookcafe

buku-baru

“Cikguuu! Dapat buku baru lagi ke?”

“Yup. Hari ni jom belajar kat dewan jom”.

“Yeayyy! Belajar kat dewannnn!”

Bersinar mata murid bila bagitahu dapat buku baru. Dengar pula hari ni nak belajar kat dewan, dia punya seronok tu macam aku ajak pergi Sunway Lagoon.

Haha, gitu la anak-anak. Mereka suka benda baru. Dapat benda baru kemain sayang, kemain rajin lagi.

Belajar kat suasana baru pula memang mengujakan mereka. Padahal tempat tu hari-hari mereka pergi. Cuba la ajak anak belajar kat garaj kereta ke, kat bawah katil ke, mesti diorang seronok. 😁

Murid-murid ni bawah kendalian aku dalam Program Bantu Membaca. Aku handle 5 murid. Murid-murid ni aku mulakan dengan beri buku latihan Prasekolah 4 & 5 tahun dulu.

Dapat buku tu kemain eksen. Mudahhh kata mereka. Maklumlah, mereka dah darjah 3. Cuma tak pandai membaca je lagi. Efek PKP la ni. Ramai terkesan. 😢

Bila rendahkan aras, murid-murid akan seronok. Dia rasa mudah. Dia rasa senang. So mereka semangat belajar.

Kemudian aku naikkan kepada buku Prasekolah 6 tahun pula. Makin advance sikit. Dah settle buku 6 tahun, aku dah prepare buku Tahun 1 pula.

Kalau dah boleh buat buku latihan Tahun 1, murid-murid ni dah boleh dilepaskan. InsyaAllah mereka dah lancar membaca masa tu. Aku target sebelum akhir tahun ni.

Mujur aku ada keluarkan buku-buku latihan seawal 4 tahun hingga Tahun 6. Guna je buku-buku sendiri. Alhamdulillah, sangat-sangat membantu mereka.

Yang mana nak dapatkan buku-buku ni, nah linknya :

Koleksi buku latihan Prasekolah. Klik sini : https://shope.ee/6KTD2CfEzB
Buku latihan Tahun 1-3 : https://shope.ee/3fRZF6Z6Lg
Buku latihan Tahun 4-6 : https://shope.ee/7pHYCI4Ess

#MFS

T.me/EbookCikguFadli

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Cikgu, Gigi Saya Goyang

Cikgu, Gigi Saya Goyang

"Cikgu, gigi saya goyang," kata seorang murid perempuan. Giginya kelihatan terbuai-buai bila dia tolak dengan lidah. "Cabut lah," balasku. "Saya takut. Saya takut sakit dan berdarah. Cikgu cabutkan boleh?" "Boleh je. Cikgu ada magic hilangkan sakit dan tak berdarah"....

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak. Maka sejak 2016 lagi, saat belum ada NGO pun aku cuba membantu anak-anak murid aku yang tak mampu. Guna duit poket sendiri ja. Tapi poket aku nipis. Tak mampu nak bantu ramai orang. Maka aku hasut wife aku suruh...

Ingat lagi tak adik ni?

Ingat lagi tak adik ni?

  Ingat lagi tak adik ni? Anak kecil yang berlari datang ke meja guru nak tunjukkan pada aku mak dia beli pensel warna baru. Sayangnya masa tengah teruja nak tunjuk, dia tertarik kuat sampai koyak bekas pensel warna tu. Walau agak sedih bekas pensel warna koyak,...

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat. Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati. Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta...

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

https://youtu.be/n7HXTFj1KqI "Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?" "Nakkkk". "Cikgu. Cikgu Julia kata tv ni untuk belajar je. Mana boleh nyanyi lagu". "Awak jangan la cakap kat Cikgu Julia. Rahsia kita semua okeh". "Okey cikguuuuu!" Dan kami pun menyanyi...

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss. Everybody make some noiseeeeeeee! Yeahhhhhh! Hujan lebat tadi, saat mata murid makin layu, aku berlari masuk bilik guru ambil portable speaker dan huru harakan kelas. Wakaka. Tenggelam bunyi hujan dengan sorakan dan tepukan. Terus dari...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

November 2022
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Arkib