tudung-si-comel
pentagonmath

murid-berbakat

Murid yang berbakat.

Masuk kelas 3 Teguh, murid-murid pakat bagitau,

“Cikgu-cikgu, dia menyanyi best. Cikgu suruh lah dia nyanyi. Dia pandai nyanyi lagu Janam Janam”

Tanpa berlengah aku panggil murid tersebut.

“Cuba awak nyanyi cikgu nak dengar” pintaku.

“Saya malu la cikgu. Saya tutup mata boleh?” Jawab murid tersebut

“Oklah, tutup mata pun tutuplah. Janji awak menyanyi. Cikgu nak dengar,” pujukku tanpa putus asa.

Maka sambil menutup mata murid tu pun mula menyanyi. Murid-murid lain mula kerumun. Perlahan sahaja murid ni menyanyi. Kena letak telinga sebelah mulut dia baru dapat dengar elok.

Tapi benar, suaranya amat merdu. Yang hebatnya, dia mampu ingat lirik lagu Janam Janam tu. Bukan calang-calang orang dapat hafal lirik lagu Nustan ni. Aku pun tak dapat.

Murid ni, agak slow dalam pelajaran. Tapi sikap dan perangainya di sekolah sangat bagus. Tiada masalah disiplin, rajin buat kerja walau tidak semuanya betul. Selalu tersenyum walau agak pendiam orangnya.

Semoga murid ini berjaya suatu hati nanti. Doa cikgu sentiasa mengiringi. 🙂

Sanggup mengenepikan perasaan malu demi memenuhi hasrat guru, terima kasih anak. Ada kemuliaan di situ yang boleh cikgu pelajari dari awak.

#MFS
-Kisah Sekolah Rendah

T.me/EbookCikguFadli

durioo

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

2 Comments

  1. Fazidah Hani

    Salaam Cikgu, cikgu ada ke FB ? Saya ingin share post cikgu dgn anak2 saya yang lemah dlm bahasa melayu. Mereka bersekolah di singapore. Terima kasih cikgu…

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


shopee
Cikgu, ni nama siapa?

Cikgu, ni nama siapa?

"Cikgu, ni nama siapa?" "Ni nama cikgu". "Okey. Ni untuk cikgu". "Terima kasih banyak". "Cikgu, ni nama siapa pula?" Ditunjukkan hadiah lain tertera nama Cikgu Loqman. "Ni nama Cikgu Loqman" "Terima kasih cikgu. Saya nak pergi cari Cikgu Loqman bagi hadiah pula"....

Eh, kat baju cikgu ada gambar chess.

Eh, kat baju cikgu ada gambar chess.

M1 : Eh, kat baju cikgu ada gambar chess. C : Awak tahu ke main chess? M1 : Tahu cikgu. C : Bagaimana kuda bergerak? M1 : Dia bergerak macam huruf L Murid-murid lain pakat dengar je perbualan aku dengan M1 dengan penuh minat. C : Kalau Castle ni pula gerak macamana?...

Benda dari Poket

Benda dari Poket

Hari ni jamuan raya kat sekolah aku. Masa tengah beraya ronda kelas ke kelas, aku perasan Aisyah ni keluarkan satu benda dari poket dia. Pastu dia tap tap benda tu kat bibir. Dia laga bibir atas dengan bawah, kemudian tersenyum manis. Kemerahan bibir dia. Wahh, pakai...

Masuk kelas, bau wangi bukan main satu kelas

Masuk kelas, bau wangi bukan main satu kelas

Masuk kelas, bau wangi bukan main satu kelas. Semerbak baunya. Sah, ada yang buat hal main perfume. "Siapa main perfume ni?" tanya aku. Sekelas tunjuk kat murid laki ni. "Dia sembur kat saya juga cikgu," adu seorang murid. "Ah, kau yang nak juga. Aku bagi lah". Start...

‘Walau Cikgu Fadli selalu pukul saya, tapi saya sayang Cikgu Fadli

‘Walau Cikgu Fadli selalu pukul saya, tapi saya sayang Cikgu Fadli

Ni Lutfiyah yang tulis kad ucapan 'Walau Cikgu Fadli selalu pukul saya, tapi saya sayang Cikgu Fadli'. Ayat 'selalu pukul' awak tu mengundang betul. Macam kena bantaii separuh mati. Padahal kena rotan dengan pembaris kayu kat tapak tangan ja punnn. Tu pun sekali ja...



Shopee
durioo



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

June 2023
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Arkib