Berpuluh Tahun Abah Istiqomah Menjaga Kakak-Kakak Ipar dan Anak-Anak Saudara

tudung-si-comel
pentagonmath

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh

Abah anak bongsu dari 3 orang adik-beradik. Kedua abang-abang abah Hj Manaf dan Sidek meninggal diusia yang muda.

Sekitar umur 40an kata abah. Maka abah galas tanggungjawab menjaga kakak ipar dan anak-anak saudara diusia abah yang masih sangat muda.

Lagi pun dalam keluarga, hanya abah belajar tinggi. Semua anak-anak saudara abahlah jadi pengganti ayah mereka. Dari urusan persekolahan sampailah ke alam perkahwinan, semua abah akan peduli.

Abah cukup menjaga silaturrahim. Sangat-sangat menjaga.

 

Kasih pada Chek, kakak ipar abah. Masa sihat dan hayat abah, boleh kata setiap hari abah akan ziarah Chek yang dah bertahun-tahun uzur.

 

Hampir setiap hari abah akan ziarah kedua kakak iparnya. Kasih sungguh abah dengan keluarga.

Bahkan sehingga akhir hayat abah, abah kirim RM50 kepada Mok Zah dan RM50 kepada Chek.

Padahal anak-anak Mok Zah dan anak-anak Chek semua alhamdulillah dah berjaya. Dah tak perlu pun abah nak kirim duit ke apa.

Lagi pun Chek tu tak boleh bergerak ke mana-mana dah bertahun. Bukan boleh membeli pun.

Tapi abah tetap kirim duit. Tanda ingat. Tanda kasih. Tanda sayang pada kakak iparnya.

Berpuluh tahun abah istiqomah menjaga kakak-kakak ipar dan anak-anak saudara. Sejak kematian abang-abangnya hingga kematian pula menjemput abah.

 

Kakak iparnya Mok Zah makan pun abah tunggu lagi. Kasih sungguh pada keluarga.

 

Istiqomah itu mahal. Lebih mahal dari 1000 karamah.

Walau abah kini sudah tiada, kami sepakat nak teruskan amalan abah ini. Setiap bulan kami akan kirim juga duit kepada mak saudara kami sepertimana abah buat dan diniatkan pahala sedekah itu pada abah.

Kami cuma sambung amalan abah yang mana kami mampu, InsyaAllah.

Banyak sungguh pengajaran dan ilmu yang abah tinggalkan. Kami anak-anak mungkin tak mampu buat sebaik abah buat, namun kami anak-anak tetap akan cuba sebaik mungkin.

Sayang abah hingga ke syurga. ❤️

#MFS

ebook-cikgu-hakim

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

1. Anak-anak suka sangat dengan gadget dan tonton YouTube. 2. Risau juga weh memandangkan kat YouTube banyak content berunsur lucah, ganas dan extreme. Tapi tu lah, anak-anak suka layan kartun kat YouTube. 3. Walau mereka layan kartun Islamic dan tak ada pengaruh...

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) : Dikatakan Menteri Pendidikan masa tu Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan PBS sebab tiru Australia. Australia laksanakan sistem School Based Assessment (SBA) Antara teknik penilaian maju la kiranya PBS...

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang. Dekat jam 12 malam dia mai suruh ajar. Mula-mula aku tunjuk-tunjuk cara je. Makin tunjuk makin tak faham ni, aku ambik je telefon dia tolong buatkan. Haishh, geram aku. Agaknya ni perasaan mak-mak dan ayah-ayah...

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita, tapi kita boleh ubah (siapa) orang yang patut ada disekeliling kita. Kita tak boleh nak ubah sikap orang yang suka mengumpat, menabur fitnah, suka menokok nambah cerita, suka melaga-laga, suka bersangka buruk....

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Kena dengan ramai antara kita. Berusaha demi menyara keluarga, mencari rezeki yang halal dari siang membawa ke malam. Hanya untuk kesenangan anak isteri, seorang suami tidak kisah bersusah payah. Biar dia penat, biar dia berpanasan, biar dia basah ditimpa hujan, demi...

Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...



durioo
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

February 2024
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829  

Arkib