Berpuluh Tahun Abah Istiqomah Menjaga Kakak-Kakak Ipar dan Anak-Anak Saudara

tudung-si-comel
pts-bookcafe

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh

Abah anak bongsu dari 3 orang adik-beradik. Kedua abang-abang abah Hj Manaf dan Sidek meninggal diusia yang muda.

Sekitar umur 40an kata abah. Maka abah galas tanggungjawab menjaga kakak ipar dan anak-anak saudara diusia abah yang masih sangat muda.

Lagi pun dalam keluarga, hanya abah belajar tinggi. Semua anak-anak saudara abahlah jadi pengganti ayah mereka. Dari urusan persekolahan sampailah ke alam perkahwinan, semua abah akan peduli.

Abah cukup menjaga silaturrahim. Sangat-sangat menjaga.

 

Kasih pada Chek, kakak ipar abah. Masa sihat dan hayat abah, boleh kata setiap hari abah akan ziarah Chek yang dah bertahun-tahun uzur.

 

Hampir setiap hari abah akan ziarah kedua kakak iparnya. Kasih sungguh abah dengan keluarga.

Bahkan sehingga akhir hayat abah, abah kirim RM50 kepada Mok Zah dan RM50 kepada Chek.

Padahal anak-anak Mok Zah dan anak-anak Chek semua alhamdulillah dah berjaya. Dah tak perlu pun abah nak kirim duit ke apa.

Lagi pun Chek tu tak boleh bergerak ke mana-mana dah bertahun. Bukan boleh membeli pun.

Tapi abah tetap kirim duit. Tanda ingat. Tanda kasih. Tanda sayang pada kakak iparnya.

Berpuluh tahun abah istiqomah menjaga kakak-kakak ipar dan anak-anak saudara. Sejak kematian abang-abangnya hingga kematian pula menjemput abah.

 

Kakak iparnya Mok Zah makan pun abah tunggu lagi. Kasih sungguh pada keluarga.

 

Istiqomah itu mahal. Lebih mahal dari 1000 karamah.

Walau abah kini sudah tiada, kami sepakat nak teruskan amalan abah ini. Setiap bulan kami akan kirim juga duit kepada mak saudara kami sepertimana abah buat dan diniatkan pahala sedekah itu pada abah.

Kami cuma sambung amalan abah yang mana kami mampu, InsyaAllah.

Banyak sungguh pengajaran dan ilmu yang abah tinggalkan. Kami anak-anak mungkin tak mampu buat sebaik abah buat, namun kami anak-anak tetap akan cuba sebaik mungkin.

Sayang abah hingga ke syurga. ❤️

#MFS

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...

Baru je gaji.

Baru je gaji.

Baru je gaji. Hari ni dah mengira hari bila pula nak dapat gaji seterusnya. Adehhh. Kena rompak dengan macam-macam gais. Benarlah kata pepatah, 'Dari bank ia datang, kepada bank ia kembali'. Pagi duniaaaaa! #MFS

Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha

Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha

Ma pesan, "Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha." Apa kerja buat kita sekali pun, utamakan keredhaan Allah dan nabi saw, baru manusia. Andai sesuatu benda itu orang tak sokong tapi Allah redha, buatlah. Namun walau sebanyak mana sokongan orang tapi...

Ramai wartawan dan rakan-rakan media cuba hubungi saya untuk temubual.

Ramai wartawan dan rakan-rakan media cuba hubungi saya untuk temubual.

Ramai wartawan dan rakan-rakan media cuba hubungi saya untuk temubual. Maaf rakan-rakan media sekalian, saya masih penjawat awam. Saya tak boleh bersiaran atau mengeluarkan kenyataan pada pihak media tanpa kelulusan KPM. Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin juga...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

December 2022
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arkib