Teringat di suatu aku naik kereta dengan abah

tudung-si-comel
pentagonmath

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh 

Teringat di suatu aku naik kereta dengan abah. Aku Form 1 rasanya masa ni. Macam-macam abah dok pesan sepanjang perjalanan.

Abah yang sedang bercakap tiba-tiba berhenti. Mulutnya terkumat kamit membaca sesuatu. Aku pelik dan terus bertanya,
“Abah baca apa tu?”

Abah pandang aku dan senyum. Dia jawab,
“Tadi lalu kat kubur. Abah bagi salam dan sedekah Fatihah pada penghuni sana”.

Aku terdiam. Oh, rupanya gitu amalan abah. Setiap kali lalu mana-mana tanah perkuburan, abah akan bagi salam dan sedekah Fatihah pada penghuni alam barzah.

 


Tak kira kubur siapa pun. Dan amalan itu aku pula cuba praktik sekarang. Namun banyaknya terlupa dan lalai juga.

Semoga abah tenang di sana.

Sayang abah hingga ke syurga. ❤️

Nota : Gambar raya pertama dua tahun lepas. Rutin abah, tempat pertama abah tuju di pagi raya ialah perkuburan. Bawa anak-anak, bawa cucu-cucu beraya kat sana dulu.
Setiap hari Jumaat pun abah akan ke tanah perkuburan, mendoakan ibubapanya dan kaum kerabat. Istiqomah abah dalam ziarah kubur ni hingga ke akhir hayat.
#MFS

Shopee

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang. Dekat jam 12 malam dia mai suruh ajar. Mula-mula aku tunjuk-tunjuk cara je. Makin tunjuk makin tak faham ni, aku ambik je telefon dia tolong buatkan. Haishh, geram aku. Agaknya ni perasaan mak-mak dan ayah-ayah...

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita, tapi kita boleh ubah (siapa) orang yang patut ada disekeliling kita. Kita tak boleh nak ubah sikap orang yang suka mengumpat, menabur fitnah, suka menokok nambah cerita, suka melaga-laga, suka bersangka buruk....

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Kena dengan ramai antara kita. Berusaha demi menyara keluarga, mencari rezeki yang halal dari siang membawa ke malam. Hanya untuk kesenangan anak isteri, seorang suami tidak kisah bersusah payah. Biar dia penat, biar dia berpanasan, biar dia basah ditimpa hujan, demi...

Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...

Baru je gaji.

Baru je gaji.

Baru je gaji. Hari ni dah mengira hari bila pula nak dapat gaji seterusnya. Adehhh. Kena rompak dengan macam-macam gais. Benarlah kata pepatah, 'Dari bank ia datang, kepada bank ia kembali'. Pagi duniaaaaa! #MFS



Shopee
durioo



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

February 2023
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728  

Arkib