GURU: Manusia paling syok sendiri di atas dunia.

tudung-si-comel
pentagonmath

Hi adik-adik! Hari ni, Admin Azlin nak share tips pendidikan dan kisah terbaru nukilan Cikgu Mohd Fadli Salleh. Jom baca bersama-sama ! Apa topik atau kisah kali ini ya?  🌟📖

guru

~ GURU ~ Manusia paling syok sendiri di atas dunia.

Jadi cikgu ni, kita jadi syok sendiri. Masuk kelas tahun 1, tak kira mengajar apa pelajaran sekalipun, Math ke,BI ke, BM ke, PJK ke, mesti ada dalam buku teks part nyanyian dan lagu.

Maka, mahu tak mahu kena la menyanyi walau suara tu langsung tak sedap. Walau sumbang, walau piching ke laut, nyanyi saja. Tanya budak tahun 1, mesti diorang cakap suara guru sedap. Makin syok menyanyi!

Nak bagi penerangan, terkadang kena lukis gambar. Maka walau tangan sekeras batu, walau lukis ayam dah macam kucing, tetap perasan dan syok sendiri rasa lukisan tu cantik. Tambah-tambah bila ada murid puji,

“Wah, cantiknya cikgu lukis.” Makin kembang hidung,makin syok sendiri dibuatnya.

Budak tahun 1, lukis macamana pun diorang cakap cantik. Kalau tahun 4, 5, 6, memang kena kutuk la lukisan cikgu. Kalau sekolah menengah lagi la, mau tak lalu makan seminggu teringat kutukan anak murid.

Menjelang hari guru, makin menjadi-jadi perasaan syok sendiri ni. Majlis sendiri, sendiri yang beli hadiah, pastu buat-buat tukar dengan rakan. Punya nak merasa dapat hadiah mahal sikit. Punya la teruja!

Buat jamuan, sendiri kutip duit, sendiri makan, kemudian sendiri pakat puji meriahnya jamuan itu. Sedapnya masakan diri sendiri. Oh,betapa syoknya puji diri sendiri. Lepas tu, buat la persembahan. Kononnya sempena hari guru. Sebenarnya untuk diri sendiri. Kan kita ni cikgu!

Maka bersajaklah,menyanyilah, berlakonlah. Penat lelah hafal skrip lakonan berminggu-minggu. Semata-mata nak buat persembahan untuk diri sendiri. Pastu suruh budak sorak. Suruh budak tepuk kuat-kuat. Pastu rasa bangga, hebat betul lakonan aku. Hebat sungguh aku deklamasi sajak. Ah, betapa syok sendirinya kita ni kan?

Tu belum kira Anugerah Guru Garang, Anugerah Guru Paling Popular, Anugerah Guru Paling Lawa, sendiri buat anugerah, sendiri beli medal, sendiri gembira bila menang.

Tak ke syok sendiri orang panggil tu?

Lantak la orang nak kata profession ini profession syok sendiri ke apa. Janji aku bahagia. Janji aku gembira melayan budak-budak. Kerja sebagai guru ni bukan lagi sejenis profession bagiku, ianya adalah kecintaan. Cinta yang amat!

Korang bagaimana?

#MFS

T.me/EbookCikguFadli

Koleksi buku latihan Prasekolah : https://shope.ee/8A4azu1AOn
Buku latihan Tahun 1-3 : https://shope.ee/fya4AbJ34
Buku latihan Tahun 4-6 : https://shope.ee/40F22MnC10

Jika anak-anak lemah Darab dan bahagi, dapatkan buku Mathzier Sifir di sini : https://shope.ee/5fNG1Ujq1Q

Seronokkan baca? Share post ni kepada kawan-kawan yang lain juga agar mereka pun dapat baca dan belajar sama-sama di CikguFadli.com!

ebook-cikgu-hakim

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
Siapa Patut Jadi Gol Keeper?

Siapa Patut Jadi Gol Keeper?

Assalamualaikum Salam sejahtera kepada semua pembaca. Hari ini, saya ingin berkongsi satu kisah yang diceritakan oleh Cikgu Fadli. Kisah ini berlaku ketika beliau membawa murid-muridnya ke padang untuk bermain bola.Siapa Patut Jadi Gol Keeper? Bawa murid ke padang...

Main di Padang Sekolah: Kisah Cikgu Fadli

Main di Padang Sekolah: Kisah Cikgu Fadli

Permintaan untuk Main Bola  “Cikgu, bila nak main bola kat padang? Cikgu dah janji dari hari tu nak bawa ke padang” “Kan baru lepas hujan ni. Padang mesti bertakung. Nanti padang kering kita main la” “Alaaa. Tak hujan dah pun ni. Kita main tempat tak ada lopak air...

Kuasai 4 Operasi Asas Matematik: Tips Cikgu Fadli

Kuasai 4 Operasi Asas Matematik: Tips Cikgu Fadli

Pengenalan: Menguasai 4 Operasi Asas Matematik adalah kunci kejayaan dalam subjek Matematik. Tanpa pemahaman yang kukuh tentang tambah, tolak, darab dan bahagi, anak-anak kita mungkin akan menghadapi kesukaran dalam menjawab soalan Matematik. Cerita Cikgu Fadli kali...

Mengajar dengan Sabar: Kisah Cikgu Fadli

Mengajar dengan Sabar: Kisah Cikgu Fadli

Mengajar dengan Sabar: Pengenalan Dalam dunia pendidikan, “Mengajar dengan Sabar” adalah prinsip yang sangat penting. Kali ini, Cikgu Fadli ingin berkongsi pengalamannya dalam mengajar murid-murid yang masih belum kuasai operasi asas dalam Matematik iaitu bahagi....

Soalan Bahagi Masa dan Waktu Tahun 3: Cabaran Murid Tahun 3

Soalan Bahagi Masa dan Waktu Tahun 3: Cabaran Murid Tahun 3

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Selamat datang ke artikel ini yang ditulis oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh. Artikel ini akan membincangkan berkenaan soalan bahagi masa dan waktu tahun 3. Ramai murid Tahun 3 menghadapi kesukaran dalam menyelesaikan soalan ini....



durioo
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

Recent Comments

Kategori

Kalendar

November 2023
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Arkib