tudung-si-comel
pts-bookcafe

“Terbunuhnya jiwa seorang guru, matilah jiwa ribuan murid-murid. Nak hidupkan sekolah, nak bagi setiap program penuh keterujaan, seronok dan gembira, hidupkanlah jiwa guru.

Hidupnya jiwa seorang guru, setiap tunjuk ajar lebih menarik. Setiap program sekolah lebih meriah. Sayangnya, ramai guru-guru mula mati jiwa mereka,” kata kekanda aku Cikgu Mie Ubai di suatu ketika.

jiwa-seorang-guru

Abang Mie ni, salah seorang guru yang aku cukup kagum dan terinpirasi dengan kerja buat dia. Jiwanya sepenuh diletak untuk sekolah dan anak-anak murid.

Kata-kata beliau aku setuju benar.

Mati jiwa, matilah semangat. Matinya semangat, segala kerja buat dilaksana hanya kerana terpaksa, bukan lagi rela.

Maka menjadilah segelintir guru-guru yang hanya tunggu gaji masuk, mengajar hanya buat syarat, sedang jiwa sudah tiada.

Jadi pak turut, jadi pak angguk, lantakkan betul atau tidak, lantakkan kelemahan, kerosakan yang ada. Biar saja.

Dan seperti biasa, mereka yang penuh jujur dalam bicara pasti takkan terlepas dari dianiaya, dipinggir dan dipulaukan. Abang Mie juga pernah lalui zaman-zaman itu.

Alhamdulillah, berkat kesabaran Abang Mie, kini jasa beliau mula orang pandang. Beruntunglah JPN Pahang ada guru sehebat ini.

#MFS

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Cikgu, Gigi Saya Goyang

Cikgu, Gigi Saya Goyang

"Cikgu, gigi saya goyang," kata seorang murid perempuan. Giginya kelihatan terbuai-buai bila dia tolak dengan lidah. "Cabut lah," balasku. "Saya takut. Saya takut sakit dan berdarah. Cikgu cabutkan boleh?" "Boleh je. Cikgu ada magic hilangkan sakit dan tak berdarah"....

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak. Maka sejak 2016 lagi, saat belum ada NGO pun aku cuba membantu anak-anak murid aku yang tak mampu. Guna duit poket sendiri ja. Tapi poket aku nipis. Tak mampu nak bantu ramai orang. Maka aku hasut wife aku suruh...

Ingat lagi tak adik ni?

Ingat lagi tak adik ni?

  Ingat lagi tak adik ni? Anak kecil yang berlari datang ke meja guru nak tunjukkan pada aku mak dia beli pensel warna baru. Sayangnya masa tengah teruja nak tunjuk, dia tertarik kuat sampai koyak bekas pensel warna tu. Walau agak sedih bekas pensel warna koyak,...

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat. Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati. Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta...

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

https://youtu.be/n7HXTFj1KqI "Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?" "Nakkkk". "Cikgu. Cikgu Julia kata tv ni untuk belajar je. Mana boleh nyanyi lagu". "Awak jangan la cakap kat Cikgu Julia. Rahsia kita semua okeh". "Okey cikguuuuu!" Dan kami pun menyanyi...

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss. Everybody make some noiseeeeeeee! Yeahhhhhh! Hujan lebat tadi, saat mata murid makin layu, aku berlari masuk bilik guru ambil portable speaker dan huru harakan kelas. Wakaka. Tenggelam bunyi hujan dengan sorakan dan tepukan. Terus dari...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

December 2022
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arkib