tudung-si-comel
pentagonmath

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh

Dalam Matematik, ada satu kaedah dipanggil cuba jaya. Kita cuba satu-satu sampai berjaya gituhhh…

Ada satu soalan tular hari ini, dan ramai juga yang bertanya aku bagaimana nak jawab dengan cara mudah dan pantas, tanpa perlu kira-kira macam soalan sekolah menengah.

Soalan ini tak perlu pun kira panjang-panjang seperti aku lampirkan pada gambar 2 dan 3 tu.

Pertama sekali kena SISIHKAN jawapan yang confirm salah untuk menjimatkan masa. Kat sini, jawapan C dan D awal-awal kita sisih sebab tak logik. Kemudian, kita guna kaedah cuba jaya untuk mencari jawapan tepat.

Hari Selasa Debbie baca 1/6 dari baki. Kat sini, hanya 48 yang boleh dibahagikan dengan 6. Sebab itu saya andaikan selapas baca 32 muka surat, bakinya masih 48.

48 adalah 1/6 + ½ dari bilangan muka surat tau. Bukan jawapannya 48. Rujuk video ya!

Setelah pengiraan ringkas dibuat, ternyata tekaan itu tepat. Kaedah cuba jaya ini sangat menjimatkan masa serta memudahkan kita mencari jawapan.

T.me/EbookCikguFadli

Shopee
mathzier

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
Kuasai Bahagi: Cara Mudah Memahami Konsep Bahagi

Kuasai Bahagi: Cara Mudah Memahami Konsep Bahagi

Perkongsian video oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh. Subjek: Matematik Tahun/Tingkatan: Kelas Umum Hai adik-adik yang comel! Kami ada satu cerita menarik untuk dikongsikan hari ini. Cikgu Fadli telah merakam satu video pengajaran bahagi di depan murid-muridnya di kelas....

Video Teknik Bahagi Part 1

Video Teknik Bahagi Part 1

Video Teknik Bahagi Part 1. Boleh tonton kat TikTok di sini : https://vt.tiktok.com/ZSL5J7bcC/ Joinlah Telegram saya untuk lebih banyak bahan pembelajaran : https://t.me/EbookCikguFadli @mohdfadlisallehmfsHaa, jom kuasai hat ni pula ya. Tunjuk kat anak-anak, ajar...

Video Abakus Part 3: Kawan Besar dalam Abakus.

Video Abakus Part 3: Kawan Besar dalam Abakus.

Video Abakus Part 3: Kawan Besar dalam Abakus. Sumber/Guru: Mohd Fadli Salleh Subjek / Mata Pelajaran: Matematik Tahun/Tingkatan: Kelas Umum   Video Abakus Part 3: Kawan Besar dalam abakus. #Abakus #BigFriends #MFS Post Berkaitan: Video Abakus Part 1 Video Abakus...

Video Abakus Part 2: Small Friend

Video Abakus Part 2: Small Friend

Video Abakus Part 2: Small Friend Sumber/Guru: Mohd Fadli Salleh Subjek / Mata Pelajaran: Matematik Tahun/Tingkatan: Kelas Umum Jom belajar abakus. Senang sangat bila dah faham. Kali ni belajar small friend ya. Dapatkan buku latihan abakus pertama di Malaysia kat sini...

Video Abakus Part 1

Video Abakus Part 1

Video Abakus Part 1 Sumber/Guru: Mohd Fadli Salleh Subjek / Mata Pelajaran: Matematik Tahun/Tingkatan: Kelas Umum   Dapatkan buku latihan abakus pertama di Malaysia kat sini : https://shope.ee/2L3mkEjDZW Dalam tu ada 26 video pembelajaran abakus tau. Scan je QR...



belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

Recent Comments

Kategori

Kalendar

February 2024
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829  

Arkib