tudung-si-comel
pentagonmath

Soalan Penyelesaian Masalah


Sumber / Guru: Mohd Fadli SallehTahun / Tingkatan: Tahun 3 Subjek / Mata Pelajaran: Matematik

soalan-penyelesaian-masalah

Soalan ni dipanggil soalan penyelesaian masalah. Soalan berbentuk ayat.

Ayat Matematik pula maksudnya hanya operasi melibatkan nombor sahaja. Tak perlu jawapan untuk ayat Matematik.

Contoh ayat Matematik nombor 5 :

RM500 – RM239.50 – RM240.40

Itu sahaja ayat Matematiknya tanpa perlu tulis jawapan. Jawapan tu kira bentuk lazim kat ruangan sebelah tu.

Soalan penyelesaian masalah ni memang sangat-sangat ramai murid konfius. Mereka tak tahu nak buat operasi apa. Kena bimbing dengan soalan, contohnya :

“Encik Lee nak beli jaket dan jam. Bila dia membeli, duit dia makin bertambah ke berkurang?”

“Berkurangggg”

“Bila berkurang, kena tambah ke, tolak?”

“Tolakkkk”

Haaa, gituh. Cuma masuk soalan bercampur macam nombor 6 tu, memang jenuh la nak fahamkan ada operasi tolak dan tambah serentak.

Ni soalan dalam buku latihan murid Tahun 3. Buku yang KPM bekalkan kepada semua murid-murid.

Mencabar nak bagi mereka faham dengan sendiri. Kena sabar la guide dengan soalan tu. Kadang dah guide dan terangkan berpuluh kali pun tak faham juga, aku bagi je ayat Matematik dan mereka kira terus.

Begitulah.

Nak cari buku latih tubi yang tak ada soalan penyelesaian masalah, dapatkan sini : https://shope.ee/2fjPwgZSlc

Dalam buku ni aku memang tak letak soalan penyelesaian masalah. Tak nak bagi tambah pening budak-budak.

Khusus aku drill operasi asas kaw-kaw dalam buku tu. Lebih seribu soalan tambah tolak darab dan bahagi dalam buku tu. Dapatkan ya.

Yang dah ada buku tapi belum ada sambal, beli sambal sini : https://shope.ee/99wtgenuZl

#MFS

T.me/EbookCikguFadli

NOTIS PENTING

 

Pertanyaan mengenai bahan

  • Untuk sebarang pertanyaan mengenai bahan, sila rujuk kepada pemilik asal bahan. Sila ambil perhatian bahawa admin tidak mempunyai jawapan untuk soalan-soalan dari bahan pendidikan, kecuali yang tersedia dalam pos.

Bagaimana untuk muat turun imej dan fail?

  • Sila klik kanan pada setiap imej untuk memuat turun atau muat turun fail PDF di bawah pos.

Terima Kasih

  • Kami berharap perkongsian kami hari ini akan membantu perjalanan pendidikan anak anda. Sila kongsikan dan terima kasih kerana melawat kami di Cikgu Fadli Online.

IMPORTANT NOTICE

 

Questions regarding the material

  • For any questions regarding the material, please refer to the original owner of the material. Please note that the admin does not have answers for questions from educational materials, except those available in the post.

How to download images and files?

  • Please right-click each image to download or download the PDF file below the post

 

Thank You

  • We hope that our sharing today will help your child’s educational journey. Kindly share, and thank you for visiting us at Cikgu Fadli Online.
ebook-cikgu-hakim

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
Hafal Sifir dan Main Game Matematik Percuma

Hafal Sifir dan Main Game Matematik Percuma

🌎  Hai adik-adik! Hari ini, Admin Azlin ingin berkongsi bahan pembelajaran dan pendidikan (PdP) yang baru untuk adik-adik. Jom kita belajar sama-sama! 🚀 Hai anak-anak! Cuti sekolah ni, jom kita belajar dan hafal sifir. Sifir sangat penting tau! Kalau tak kuasai sifir,...

Mewarna Poster Cuti Sekolah

Mewarna Poster Cuti Sekolah

🌎  Hai adik-adik! Hari ini, Admin Azlin ingin berkongsi bahan pembelajaran dan pendidikan (PdP) yang baru untuk adik-adik. Jom kita belajar sama-sama! 🚀 Hai adik-adik ceria! Cuti sekolah telah tiba, jadi apa kata kita lakukan sesuatu yang seronok dan bermanfaat? Jom...

Nota Rujukan Pantas Subjek Bahasa Arab Tahun 4

Nota Rujukan Pantas Subjek Bahasa Arab Tahun 4

🌎  Hai adik-adik! Hari ini, Admin Azlin ingin berkongsi bahan pembelajaran dan pendidikan (PdP) yang baru untuk adik-adik. Jom kita belajar sama-sama! 🚀 Oleh: Nisa’ Jauri (bondalutfi) Bismillah, Alhamdulillah. Bonda mula perkongsian nota rujukan pantas dengan subjek...

Kenali Tanda Waqaf – Pendidikan Islam Tahun 1

Kenali Tanda Waqaf – Pendidikan Islam Tahun 1

🌎  Hai adik-adik! Hari ini, Admin Azlin ingin berkongsi bahan pembelajaran dan pendidikan (PdP) yang baru untuk adik-adik. Jom kita belajar sama-sama! 🚀 Saya ingin berkongsi dengan anda tentang bahan pendidikan yang sangat menarik dan bermanfaat dari Koleksi BBMUF -...

Boost Your Vocabulary: Learn Verbs with ‘I Can’ Statements

Boost Your Vocabulary: Learn Verbs with ‘I Can’ Statements

🌎 Hello little ones! Today, Admin Azlin wants to share new educational and learning materials (PdP) for you. Let's learn together! 🚀 Hello, young learners! Today, we have an exciting resource to share with you. Our friend, Madam Nagiha, has created a fantastic...

KVKVKV dan KVKKVK: Aktiviti Menyusun Huruf

KVKVKV dan KVKKVK: Aktiviti Menyusun Huruf

🌎  Hai adik-adik! Hari ini, Admin Azlin ingin berkongsi bahan pembelajaran dan pendidikan (PdP) yang baru untuk adik-adik. Jom kita belajar sama-sama! 🚀 Untuk entri kali ini, kita akan meneroka bahan pendidikan yang menarik oleh Zatil Aqmar. Bahan ini merangkumi...



durioo
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

February 2024
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829  

Arkib