koleksi-premium-ebooks
mathzier-eazier

Tips Penting Untuk Menjawab Soalan Penyelesaian Masalah


Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh  Mata Pelajaran: Matematik  Tahun/Tingkatan: Kelas Umum

 

Seorang bapa pm aku soalan ini malam tadi. Katanya anaknya pandai baca kira, namun sangat lemah dan gagal memahami soalan berbentuk penyelesaian masalah.

 

soalan-penyelesaian-masalah

 

Baik tuan puan. Aku kongsi cara bagaimana nak memberi anak faham soalan jenis ayat atau penyelesaian masalah ni.

 

Ada beberapa tips penting untuk kuasai soalan jenis ini.

1) Baca soalan berulang kali supaya faham kehendak soalan dan kenalpasti maklumat penting dalam soalan.

2) Garis atau bulatkan maklumat penting. Biasanya ada lebih dari satu maklumat penting dalam satu soalan.

 

soalan-penyelesaian-masalah

 

3) Kena kenal kata kunci untuk tentukan operasi. Biasanya kata kunci yang lazim digunakan ialah :
i) Baki/beza. (operasi tolak)
ii) Jumlah. (operasi tambah)
iii) Agih sama banyak (bahagi)
iv) Setiap orang dapat/dan seerti dengannya (darab)
v) Untung/rugi

Itu kelaziman maksud kata kunci yang diberi dalam ayat. Ada banyak lagi kata kunci yang boleh menjelaskan apa operasi yang perlu kita guna untuk selesaikan masalah. Kena tahu.

4) Fahami kehendak soalan. Kebiasaannya, kehendak soalan/apa yang murid perlu cari/jawab terletak pada ayat terakhir.

5) Jika soalan dimasukkan gambar rajah, carta, graf dan sebagainya, sebahagian maklumat soalan ada pada gamba rajah tersebut. Kena pandai keluarkan maklumat dari petikan dan gambar rajah.

6) Selesaikan. Kena juga ingat, biasanya soalan 2 dan 3 markah memerlukan lebih dari satu jalan kira/operasi. Jangan cuai!

 

**** Tips ini terpakai pada semua tahun dari tahun 1- tingkatan 6.

 

Untuk soalan ini, bagaimana kalian boleh bantu anak memahami dan menjawab?

Ajar dia kenal pasti kehendak soalan. Garis apa maklumat penting dan apa yang soalan nak.

Macam soalan 14 (b),

WAJIB GARIS
-> 25 murid.
-> 9 Murid pakai cermin mata
-> Berapa tidak pakai cermin mata.

Kena tanya dia begini untuk meransang mereka berfikir :-

“Berapa orang murid dalam kelas?”

“25”

“Berapa yang pakai cermin?”

“9 orang”

“Soalan tanya apa”

“Murid tak pakai cermin”

“Apa operasi kena guna? Kena tolak ke kena tambah?”

Teknik penyoalan pun kena betul untuk meransang mereka. Soalan yang kita aju mesti mendorong murid berfikir dan menyelesaikan sendiri. Bukan terus cakap kat anak,

“Yang ni senang je. 25 tu tolak la 9. Dapat la jawapan.”

Ha, itu teknik yang salah. Sampai bila-bila anak tak faham tau.

Cubalah bantu anak ulangkaji dan perbetulkan kesalahan mereka ya.

Ikuti tips Matematik dan isu semasa pendidikan di channel telegram  :-
t.me/EbookCikguFadli

Klik je lepas join. Bersama kita lahirkan anak-anak celik Ilmu Hisab. Yeahhh!
#MFS

We hope that our sharing today will help your child education’s journey. Kindly share and thank you for visiting us at Cikgu Fadli Online.

Semoga perkongsian harini bermanfaat untuk semua pengunjung Cikgu Fadli Online ya. Sila share agar ramai lagi mendapat maanfaat, terima kasih !

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Siapa ada anak tahun 2,3,4,5 dan 6?

Siapa ada anak tahun 2,3,4,5 dan 6?

Siapa ada anak tahun 2,3,4,5 dan 6?     Sudahkah mereka hafal sifir dan kuasai pecahan? Jika belum, ia sangat #BAHAYA! Dalam Matematik, Sifir itu adalah JANTUNG. Tanpa jantung, matilah ia. Pecahan pula ibarat IBU kepada segala topik. Tanpa ibu, bagaimana...

Darab dengan nombor yang ada sifar dibelakang.

Darab dengan nombor yang ada sifar dibelakang.

Darab dengan nombor yang ada sifar dibelakang. Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh   Subjek: Matematik   Tahun/Tingkatan: Kelas Umum   https://www.youtube.com/watch?v=V00PYdcMcGg   Join channel t.me/EbookCikguFadli untuk lebih banyak video dan tips...

cetak-for-mfs
cetak-for-mfs

JOM BERSEDEKAH

dana-kita

LANGGAN MELALUI EMAIL

Recent Comments

Translate »