Program Bantu Baca salah satu program anjuran JPN yang bagus

tudung-si-comel
pts-bookcafe

program-bantu-baca

Ada ni haaa. Setiap hari macam ni lah. Sebelum murid masuk kelas, aku akan cari murid-murid Tahun 3 yang tak pandai baca tulis ni, panggil mereka dan suruh belajar.

Kadang waktu rehat mereka pun aku cari. Tengok dah selesai makan, dari mereka dok main saja, baik membaca.

Mereka ni anak-anak yang tercicir semasa PKP hari tu. Kekangan kewangan keluarga, gadget tak cukup, line internet tak elok antara penyebab mereka tak dapat ikuti PdPR dengan baik.

Memang ramai ketinggalan. Dan Program Bantu Baca salah satu program anjuran JPN yang bagus. Seorang guru diberi 5 orang ‘anak angkat’ untuk dipulihkan.

Setiap hari, guru-guru akan kejar anak-anak angkat mereka ni, dan ‘paksa’ belajar. Hihi.

Murid ni usia 9 tahun, darjah 3. Namun aku guna buku untuk anak-anak 4&5 tahun dulu. Seronok dia buat buku ni, sebab dia rasa mudah.

Kalau aku bagi buku Tahun 3 tobat dia tak leh ikut dan rasa belajar itu susah.

Bila beri aras rendah, mereka rasa seronok dan konfiden menjawab. Kemudian aku naikkan aras, sekarang dia mula jawab buku untuk anak-anak Prasekolah. Buku untuk anak usia 6 tahun.

Nampak sangat peningkatannya. Dari sebut huruf pun tertukar, sekarang dapat eja dan baca perlahan-lahan.

Buku untuk anak-anak usia 4-6 tahun tu kalian boleh dapatkan kat sini : https://shope.ee/6KTD2CfEzB

Kalau ada anak-anak darjah 1-3, ni buku latihan best untuk mereka : https://shope.ee/3fRZF6Z6Lg

Anak-anak darjah 4-6, klik sini : https://shope.ee/7pHYCI4Ess

#MFS

T.me/EbooKCikguFadli

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Cikgu, Gigi Saya Goyang

Cikgu, Gigi Saya Goyang

"Cikgu, gigi saya goyang," kata seorang murid perempuan. Giginya kelihatan terbuai-buai bila dia tolak dengan lidah. "Cabut lah," balasku. "Saya takut. Saya takut sakit dan berdarah. Cikgu cabutkan boleh?" "Boleh je. Cikgu ada magic hilangkan sakit dan tak berdarah"....

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak. Maka sejak 2016 lagi, saat belum ada NGO pun aku cuba membantu anak-anak murid aku yang tak mampu. Guna duit poket sendiri ja. Tapi poket aku nipis. Tak mampu nak bantu ramai orang. Maka aku hasut wife aku suruh...

Ingat lagi tak adik ni?

Ingat lagi tak adik ni?

  Ingat lagi tak adik ni? Anak kecil yang berlari datang ke meja guru nak tunjukkan pada aku mak dia beli pensel warna baru. Sayangnya masa tengah teruja nak tunjuk, dia tertarik kuat sampai koyak bekas pensel warna tu. Walau agak sedih bekas pensel warna koyak,...

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat. Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati. Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta...

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

https://youtu.be/n7HXTFj1KqI "Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?" "Nakkkk". "Cikgu. Cikgu Julia kata tv ni untuk belajar je. Mana boleh nyanyi lagu". "Awak jangan la cakap kat Cikgu Julia. Rahsia kita semua okeh". "Okey cikguuuuu!" Dan kami pun menyanyi...

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss. Everybody make some noiseeeeeeee! Yeahhhhhh! Hujan lebat tadi, saat mata murid makin layu, aku berlari masuk bilik guru ambil portable speaker dan huru harakan kelas. Wakaka. Tenggelam bunyi hujan dengan sorakan dan tepukan. Terus dari...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

December 2022
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arkib