Tepuk dahi aku baca screenshot ni petang tadi (Kes Buli)

tudung-si-comel
pentagonmath

Tepuk dahi aku baca screenshot ni petang tadi.

buli
buli

Okey, meh nak cakap sikit kalau isu ni berlaku pada anak-anak kita :

  1. Terus report pada guru kelas kejadian anak kita dibuli
  2. Kalau masih dibuli, terus pergi sekolah jumpa PK Hem laporkan pula.
  3. Jika masih tiada tindakan, jumpa Guru Besar, tunjukkan semua bukti laporan pada guru kelas dan PK Hem, tapi kes tetap berlaku. Masa ni confirm, tindakan segera pasti diambil, termasuk pindah anak ke kelas lain jika perlu
  4. Jangan pergi sound dalam group wasap begini, pasti berakhir dengan perbalahan. Mula-mula perbalahan mulut sesama kaum mak, bila kaum ayah masuk campur, tak jadi gaduh mulut dah. Boleh bertumbuk.
  5. Budak-budak tak pandai berdendam, pagi gaduh, petang dah baik-baik. Orang dewasa ni kalau bergaduh, makan tahun pun tak baik-baik lagi.
  6. Benar ada murid jenis pembuli, hal ini guru kelas jangan ambil mudah. Ibubapa juga jangan ambil mudah bila guru tegur anak kita suka buli orang.
    “Biasalah budak-budak”. Ayat ni tak boleh pakai untuk kes buli.
  7. Perangai membuli jika tidak dicegah awal, besar esok lagi teruk. So, masa rebung, masa boleh dilentur, kita didik betul-betul. Tanpa perlu bergaduh sesama orang dewasa. Urus dengan cara yang betul, InsyaAllah semuanya selesai dengan cara elok.

Okey. Cukuplah 7 pesan malam ni. Babai.

ebook-cikgu-hakim

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

1. Anak-anak suka sangat dengan gadget dan tonton YouTube. 2. Risau juga weh memandangkan kat YouTube banyak content berunsur lucah, ganas dan extreme. Tapi tu lah, anak-anak suka layan kartun kat YouTube. 3. Walau mereka layan kartun Islamic dan tak ada pengaruh...

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) : Dikatakan Menteri Pendidikan masa tu Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan PBS sebab tiru Australia. Australia laksanakan sistem School Based Assessment (SBA) Antara teknik penilaian maju la kiranya PBS...

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang. Dekat jam 12 malam dia mai suruh ajar. Mula-mula aku tunjuk-tunjuk cara je. Makin tunjuk makin tak faham ni, aku ambik je telefon dia tolong buatkan. Haishh, geram aku. Agaknya ni perasaan mak-mak dan ayah-ayah...

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita, tapi kita boleh ubah (siapa) orang yang patut ada disekeliling kita. Kita tak boleh nak ubah sikap orang yang suka mengumpat, menabur fitnah, suka menokok nambah cerita, suka melaga-laga, suka bersangka buruk....

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Kena dengan ramai antara kita. Berusaha demi menyara keluarga, mencari rezeki yang halal dari siang membawa ke malam. Hanya untuk kesenangan anak isteri, seorang suami tidak kisah bersusah payah. Biar dia penat, biar dia berpanasan, biar dia basah ditimpa hujan, demi...

Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...



durioo
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

March 2024
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Arkib