logo-mfs-umum

Tips Untuk Anak Kuasai Subjek Matematik.



koleksi-premium-ebooks
mathzier-eazier

Subjek Matematik menjadi killer subjek zaman sekarang. Dulu-dulu Matematik ni subjek mudah dapat A. Sekarang nak lulus pun payah.

Ramai parent pm saya bagaimana nak atasi anak lemah Matematik. Ada yang pm bagitahu anak mereka tak suka Matematik. Mereka selalu bertanya cara untuk bagi anak minat Matematik.

Baik, saya kongsi tips untuk anak kuasai subjek Matematik.

1. Selalu bagitahu anak-anak, Matematik itu mudah. Jangan kita merungut depan anak-anak tingginya silibus sekarang (walau betul), jangan merungut susah depan mereka. Psikologi mereka akan terikut kita.

2. Budak benci Matematik sebab rasakan ia subjek susah. Jadikan subjek ni senang! Macamana?

i) Rendahkan aras soalan bila buat latihan tambahan. Anak tahun 3, bagi mereka buku latihan tahun 1 dan tahun 2. Bila mereka buat, mereka rasa senang dan seronok. Asas mereka juga bertambah kukuh. Bahkan anak tahun 6 yang slow pun sesuai guna buku latihan tahun 2 tau. Asas di tahun 2 paling penting!

ii) Suruh anak hafal sifir. Hat ni mandatori. Dia malas, rotan! Gituh caranya. Sifir ni jantung Matematik. Tak kuasai sifir, masalah besar.

iii) Selalu soal anak untuk congak. Sambil-sambil lipat baju, soal je, “Kakak, 6+2 berapa? 3×5?”. Main gitu je. Guna soalan senang baru anak seronok nak jawab. Puji la kalau betul, bagi hadiah singgit ke, ais kirim ke apa. Dorongan sangat penting!

3. Banyakkan latih tubi. Ni paling-paling penting. Sekolah Cina, latihan untuk kukuhkan asas Matematik memang banyak sangat-sangat. Sini kita kalah. Anak-anak kita kurang latih tubi. Hanya harap buku aktiviti dan teks sekolah sahaja tak cukup.

4. Dapatkan buku-buku tambahan, buku latihan luar juga. Tupperware, deco rumah, rim kereta, barang kemas, dan macam-macam kita tak berkira nak dapatkan. Tapi bila sebut buku ilmiah, buku latihan, tak ramai sanggup sediakan untuk anak-anak. Sayangnya!

Salah satu buku terbaik untuk anak-anak kita buat latih tubi ialah buku Mathzier dan Eazier. Saya bina khas untuk kukuhkan asas Matematik. Buku tahun 2 dan tahun 3 pun relevan untuk anak-anak di tahun 4-6 tau. Serius talk ni.

Berikut list buku yang bagus untuk anak-anak tahun 1-3.

1. Mathzier Matematik 1.0 (Dwibahasa) Untuk kukuhkan asas. Beribu soalan.
2. Eazier Sains 1.0 (Dwibahasa)
3. Eazier BM 1.0
4. Eazier English 1.0

eazier

Untuk dapatkan Eazier BM, BI, SC 1.0 dan Mathzier 1.0 klik sini : https://shp.ee/2tw77i9

1. Mathzier Matematik 2.0 (Dwibahasa)
[Latihan topikal siap aktiviti pengukuhan dan soalan penilaian. Tahun 1-3 sahaja]

mathzier-2.0

Untuk dapatkan Mathzier Matematik 2.0 klik sini : https://shp.ee/x8r5bd9

Untuk tahun 4-6, ada buku latihan Mathzier Bijak.

Mathzier Bijak Tahun 4-6 klik sini : https://shp.ee/xk3y239

Kongsikan info baik ni kat kawan-kawan lain juga ya!

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published.


Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains?

Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains?

Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains. Ni Cikgu Fadli syorkan buku latihan yang bagus untuk anak-anak kalian. Buku ini dibina oleh guru berpengalaman berdasarkan silibus terkini. Harganya cuma RM6.50 - RM6.90 BM Tahun 1-3...

The struggle is real gais.

The struggle is real gais.

Oleh: Mohd Fadli Salleh The struggle is real gais.     Golongan M40 dan T20 satu persatu mulai tumbang. Yang masih bertahan pun makin susut semua simpanan. Kebanyakan situasi peniaga dan majikan di musim wabak ini bukan lagi untuk mencari keuntungan....

Abah dan Ziarah.

Abah dan Ziarah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan ziarah. Abah cukup suka ziarah. Ziarah orang sakit, ziarah orang tua, ziarah sanak saudara, ziarah sahabat handai. Masa virus covid belum wujud, boleh katakan setiap hari abah akan turun berziarah. Dengar saja kes kematian, orang...

Pengurusan Kewangan Abah

Pengurusan Kewangan Abah

Oleh : Dr. Salbiah Salleh Pengurusan kewangan Abah. 10 pesan Abah kami semat di hati hingga mati.   1. Kita perlu bijaksini (bijak mengatur urusan di dunia) dan bijaksana (bijak mengatur urusan akhirat). Bila kerja, sisihkan duit untuk sedekah. Rugi besar orang...

Abah dan Persahabatan.

Abah dan Persahabatan.

Oleh:  Mohd Fadli Salleh Abah dan persahabatan. Abah kalau dia bersahabat, memang sayang selamanya. Dari zaman muda, sampai akhir nyawa. Abah bersahabat bukan sekadar kenal sahabat itu sahaja. Abah akan kenal dan rapat dengan mak ayah sahabat dia. Abah akan kenal dan...

Abah dan Sedekah.

Abah dan Sedekah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan sedekah. Dulu aku masih ingat, masa aku kecil hingga remaja abah selalu bawa aku sebagai peneman mencari masjid dalam pembinaan, pergi ke pondok-pondok agama, rumah anak yatim dan pusat tahfiz. Abah pergi untuk sedekah sebahagian dari...

Abah dan anak-anak.

Abah dan anak-anak.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan anak-anak. Abah seorang yang tegas, tapi penyayang. Dalam mendidik anak, memang ada ketegasan seorang lelaki dan ayah. Anak-anak kalau abah marah, semua menikus. Tak berani nak angkat kepala, apa lagi nak menjawab dan bersuara. Namun...

Ma, punca kekuatan abah.

Ma, punca kekuatan abah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Ma, punca kekuatan abah. Abah dan ma dijodohkan oleh saudara terdekat. Tidak pernah bercinta sakan, hanya sekali abah dibawa ke rumah Tok Wan (ibu kepada ma) di Bukit Kenak, Jerteh. Pandangan pertama hati abah dah bertaut pada anak gadis kepada...

Abah dan kesederhanaan.

Abah dan kesederhanaan.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan kesederhanaan. Abah cukup sederhana dalam kehidupan. Lihat saja kereta abah, pakai Proton Waja sahaja sampai ke akhir hayat.   Masa aku darjah dua, abah beli kereta Nissan Sentra lama setelah kereta Ford abah eksiden dan total...

Tentang vaksin ni, ada 3 golongan.

Tentang vaksin ni, ada 3 golongan.

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh  Tentang vaksin ni, ada 3 golongan. 1. Sokong vak5in sepenuhnya 2. Golongan antivac 3. Golongan ragu-ragu dengan vak5in yang ada. Golongan ketiga ni ramai juga. Mereka bukan antivac. Diri mereka, keluarga mereka, tak pernah menolak...

cetak-for-mfs
cetak-for-mfs

JOM BERSEDEKAH

dana-kita

LANGGAN MELALUI EMAIL

Recent Comments

Translate »