tudung-si-comel
pentagonmath

Oleh: Mohd Fadli Salleh

Abah dan sedekah.

Dulu aku masih ingat, masa aku kecil hingga remaja abah selalu bawa aku sebagai peneman mencari masjid dalam pembinaan, pergi ke pondok-pondok agama, rumah anak yatim dan pusat tahfiz.

Abah pergi untuk sedekah sebahagian dari duitnya sebagai simpanan akhiratnya.

Selepas abah pencen dan masih kuat, abah memandu sendirian pula memandangkan anak-anak dah mula membawa haluan masing-masing.

Namun kadangkala adik aku, kakak atau cucu abah bawa untuk temani ke sana ke mari. Satu Kelantan abah pusing hanya untuk bersedekah.

Sampai satu masa, abah tidak lagi dapat ke sana sini seperti biasa akibat uzur dan tidak mampu drive kereta jauh-jauh lagi.

Abah jenis old school. Abah tak pandai online banking. Telefon abah jenis Nokia yang bukan smart phone. Abah juga tak pernah suruh anak-anak buat online transfer untuk bersedekah.

Aku anggap, abah dah meninggalkan rutin bulanan dia asbab makin uzur dan tua.

Aku anggap, abah rasa dah cukup dengan sedekah tetap bulanan keperluan barang dapur untuk keperluan keluarga yang abah bayar kedai Pok Ta sekitar RM1500 setiap bulan dan Pok Ta yang urus pengagihan.

Aku anggap, abah dah berhenti infaq untuk masjid, pondok dan pusat tahfiz kerana mungkin bagi abah simpanan di alam sana dah ‘cukup’.

Rupanya aku salah. Aku cukup salah.

Bila abah tiada, anak-anak buka wallet abah. Ada kertas dan kad yang abah selit dalam walletnya itu. Kertas dan kad itu ditulis puluhan nombor akaun bank masjid, pondok dan pusat tahfiz.

Adik beradik yang selalu teman abah ke ATM cucuk duit baru perasan, setiap kali abah beratur depan mesin agak lama.

Rupanya abah tak pernah tinggalkan amalan ini sehingga akhir hayatnya. Allah abah.

Terima kasih abah tetap mengajar dan mendidik kami meski pun abah telah pergi.

Sayang abah hingga ke syurga. ♥️

Mohd Fadli Salleh

Abah sujud syukur dan solat sunat dalam Masjid Dana Kita yang masih dalam pembinaan.

 

Nombor akaun pondok-pondok agama di Kelantan

 

Nombor akaun masjid, tahfiz dan tabung Jariah.

 

Nombor akaun masjid dan pondok

 

Nombor akaun pondok lagi

 

Rasanya ni pun nombor akaun masjid juga

 

Abah sentiasa mendidik kami tanpa henti dengan setiap amal perbuatannya yang boleh kami tiru. Terima kasih abah. ♥️

.

ebook-cikgu-hakim

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

1. Anak-anak suka sangat dengan gadget dan tonton YouTube. 2. Risau juga weh memandangkan kat YouTube banyak content berunsur lucah, ganas dan extreme. Tapi tu lah, anak-anak suka layan kartun kat YouTube. 3. Walau mereka layan kartun Islamic dan tak ada pengaruh...

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) : Dikatakan Menteri Pendidikan masa tu Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan PBS sebab tiru Australia. Australia laksanakan sistem School Based Assessment (SBA) Antara teknik penilaian maju la kiranya PBS...

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang. Dekat jam 12 malam dia mai suruh ajar. Mula-mula aku tunjuk-tunjuk cara je. Makin tunjuk makin tak faham ni, aku ambik je telefon dia tolong buatkan. Haishh, geram aku. Agaknya ni perasaan mak-mak dan ayah-ayah...

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita, tapi kita boleh ubah (siapa) orang yang patut ada disekeliling kita. Kita tak boleh nak ubah sikap orang yang suka mengumpat, menabur fitnah, suka menokok nambah cerita, suka melaga-laga, suka bersangka buruk....

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Kena dengan ramai antara kita. Berusaha demi menyara keluarga, mencari rezeki yang halal dari siang membawa ke malam. Hanya untuk kesenangan anak isteri, seorang suami tidak kisah bersusah payah. Biar dia penat, biar dia berpanasan, biar dia basah ditimpa hujan, demi...

Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...



durioo
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

February 2024
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
26272829  

Arkib