Ada yang tidak kena dengan sistem pendidikan negara kita

tudung-si-comel
pts-bookcafe

sistem-pendidikan

Ada yang tidak kena dengan sistem pendidikan negara kita, namun orang-orang atasan sana tak nak akui.

Dan apa akibatnya? Akibatnya sistem pendidikan negara kehilangan guru-guru hebat yang super berdedikasi.

Antaranya guru Adiwira Samuel Issiah. Sangat sedih bila Sam melangkah keluar dari KPM, salah seorang sahabat guru yang sangat aku kasihi dan kagumi. Dan beberapa rakan guru Adiwira lain turut menyuarakan hasrat yang sama.

Negara kita sedang mengalami kerugian yang besar! Ramai guru-guru hebat, guru-guru Adiwira, guru-guru contoh, guru-guru berdedikasi pakat tawar hati dengan sistem pendidikan kita yang langsung tak nak dengar luahan pelaksana.

Aku tidak boleh sebut nama kawan-kawan yang tawar hati ini, risau mereka dipulaukan dan dikenakan tindakan pula. Namun kawan-kawan yang sama perjuangan dengan aku pasti tahu siapa orangnya.

Bukan seorang. Bukan dua orang. Ramai. Mereka ini bukan guru biasa. Mereka guru inspirasi yang menang banyak anugerah, yang banyak tabur bakti, menghabiskan masa dan wang ringgit tanpa berkira. Kerana mereka kasihkan pendidikan lebih dari segala-galanya.

Sesungguhnya ada yang tidak kena dengan KPM dan mereka tak nak akui.

Semoga gelombang kebangkitan rakyat akibat cubaan membuang saya dari sistem ini menjadi titik tolak kepada perubahan dalam KPM agar menjadi lebih disegani dan cemerlang.

Jujur kata, saya kasih akan pendidikan negara. Namun ada tangan-tangan berkuasa tidak senang melihat adanya guru yang jujur dalam bicara.

Begitulah.

#MFS

Tonton Live dan komen di LIVE asal berkenaan isu ini:

Klik pada icon like dan Komen untuk ke Facebook

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

3 Comments

  1. hanafi

    terima kasih cikgu kerana menjalankan tanggungjawab melebihi tahap dedikasi. semoga kesabaran dan pengorbanan cikgu akan menjadi penghargaan anak bangsa yang akan datang dan membangkitkan cikgu cikgu yang lain. saya doakan agar suara cikgu akan betul betul diperhalusi oleh KPM. biarlah terlambat tapi akhirknya diambil tindakan di atas kesabaran cikgu menegakkan perkara yang benar dilalui oleh cikgu di sekolah.

    Reply
  2. San

    Saya menyokong apa yg di kata kan cikgu fadli. Sepatutnya KPM dgr dan perhalusi pendidikan di Malaysia. Bukan main hentam cromok mau buang org kerja. ini lah Malaysia kaya dengan Rasuah smpi dlm KPM masalah. Sebagai contoh smpi bila anak2 Malaysia angkat beg 10kg? Oiiii kerajaan baru yg bakal memerintah. Anak2 Malaysia ni bukan tentera suruh angkat beg 10kg? Ubah lah undang2 Malaysia sapa rasuah kena gantung ka kena sebat 100 kali ka klu berani ubah? Klu denda setakat bayar saja takkan pupus rasuah d Malaysia ni.

    Reply
  3. Mohd Fairoz Abdullah

    Bukan di KPM sahaja bnyk perkara yang x kena, banyak lagi kementerian & agensi kerajaan yg x kena dalam membantu rakyat, ….MoF, LHDN, JKM, Kementah, bla,bla,bla……..tunggu je PRU 15…kita ubah kerajaan dan penjawat awam yg x mesra rakyat ni….

    Reply

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Cikgu, Gigi Saya Goyang

Cikgu, Gigi Saya Goyang

"Cikgu, gigi saya goyang," kata seorang murid perempuan. Giginya kelihatan terbuai-buai bila dia tolak dengan lidah. "Cabut lah," balasku. "Saya takut. Saya takut sakit dan berdarah. Cikgu cabutkan boleh?" "Boleh je. Cikgu ada magic hilangkan sakit dan tak berdarah"....

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak. Maka sejak 2016 lagi, saat belum ada NGO pun aku cuba membantu anak-anak murid aku yang tak mampu. Guna duit poket sendiri ja. Tapi poket aku nipis. Tak mampu nak bantu ramai orang. Maka aku hasut wife aku suruh...

Ingat lagi tak adik ni?

Ingat lagi tak adik ni?

  Ingat lagi tak adik ni? Anak kecil yang berlari datang ke meja guru nak tunjukkan pada aku mak dia beli pensel warna baru. Sayangnya masa tengah teruja nak tunjuk, dia tertarik kuat sampai koyak bekas pensel warna tu. Walau agak sedih bekas pensel warna koyak,...

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat. Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati. Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta...

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

https://youtu.be/n7HXTFj1KqI "Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?" "Nakkkk". "Cikgu. Cikgu Julia kata tv ni untuk belajar je. Mana boleh nyanyi lagu". "Awak jangan la cakap kat Cikgu Julia. Rahsia kita semua okeh". "Okey cikguuuuu!" Dan kami pun menyanyi...

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss. Everybody make some noiseeeeeeee! Yeahhhhhh! Hujan lebat tadi, saat mata murid makin layu, aku berlari masuk bilik guru ambil portable speaker dan huru harakan kelas. Wakaka. Tenggelam bunyi hujan dengan sorakan dan tepukan. Terus dari...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

November 2022
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Arkib