Aku Sangat Kecewa dengan Respon Agamawan Bila Mereka Ulas Tentang Isu Bendera Putih.

tudung-si-comel
pentagonmath

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh

Jujur aku kata, aku sangat kecewa dengan respon agamawan bila mereka ulas tentang isu bendera putih.
Isu kibar bendera putih ini cukup simple.

Siapa yang terdesak sangat, kibarlah. Orang sekeliling yang nampak, terus boleh bantu.

 

Tak perlu kaitkan dengan doa kerana aku yakin mereka yang mengibar ini sentiasa berdoa.

Tak perlu pula kaitkan ia akan memalukan ketua kampung, imam masjid, zakat, adik-beradik dan sebagainya.

Ia adalah keperluan yang terdesak. Mereka perlu bantuan serta merta. Ia bukan petanda jiran tak cakna dan sebagainya seperti yang didakwa.

Pada aku, kempen kibar bendera putih bagi sesiapa sahaja yang terdesak adalah satu kempen bagus.

Tak perlu nak politikkan.

Tak perlu nak sekat.

Rakyat sentiasa bersedia nak tolong sesama rakyat yang dalam kesusahan.

Pemimpin politik jika tak mampu nak bantu duduk diam-diam. Jangan sekat usaha rakyat nak bantu rakyat dengan pelbagai alasan.

Tak mampu bantu, diam. Itu lebih baik dari ulas negatif tentang usaha ini.

Selamat pagi dunia!

#RakyatJagaRakyat
#MFS

ebook-cikgu-hakim

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


shopee
17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

1. Anak-anak suka sangat dengan gadget dan tonton YouTube. 2. Risau juga weh memandangkan kat YouTube banyak content berunsur lucah, ganas dan extreme. Tapi tu lah, anak-anak suka layan kartun kat YouTube. 3. Walau mereka layan kartun Islamic dan tak ada pengaruh...

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) : Dikatakan Menteri Pendidikan masa tu Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan PBS sebab tiru Australia. Australia laksanakan sistem School Based Assessment (SBA) Antara teknik penilaian maju la kiranya PBS...

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang. Dekat jam 12 malam dia mai suruh ajar. Mula-mula aku tunjuk-tunjuk cara je. Makin tunjuk makin tak faham ni, aku ambik je telefon dia tolong buatkan. Haishh, geram aku. Agaknya ni perasaan mak-mak dan ayah-ayah...

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita, tapi kita boleh ubah (siapa) orang yang patut ada disekeliling kita. Kita tak boleh nak ubah sikap orang yang suka mengumpat, menabur fitnah, suka menokok nambah cerita, suka melaga-laga, suka bersangka buruk....

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Kena dengan ramai antara kita. Berusaha demi menyara keluarga, mencari rezeki yang halal dari siang membawa ke malam. Hanya untuk kesenangan anak isteri, seorang suami tidak kisah bersusah payah. Biar dia penat, biar dia berpanasan, biar dia basah ditimpa hujan, demi...

Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...



Shopee
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

October 2023
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Arkib