Murid Tahun 3. Menjawab Soalan Tolak Je Pun, Tapi Masih Menggunakan Teknik Batang dan Nombor.

tudung-si-comel
pts-bookcafe

Murid Tahun 3. Menjawab Soalan Tolak Je Pun, Tapi Masih Menggunakan Teknik Batang dan Nombor.


Sumber / Guru: Mohd Fadli Salleh

 

Murid Tahun 3. Menjawab soalan tolak je pun, tapi masih menggunakan teknik ‘batang’ dan nombor.

Sedih rasa. Teknik ‘batang’ atau senaraikan nombor dan teknik potong ni asas teknik di Prasekolah dan Tahun 1. Teknik paling asas.

teknik-batang

Ni asas dari Pra sekolah lagi. Teknik ‘batang’. Tak sepatutnya anak di tahun 3 masih guna teknik ini bila mengira. Sepatutnya dah cekap mencongak. Klik sini untuk dapatkan buku latihan khusus bagi mengukuhkan Asas Matematik anak-anak : https://shope.ee/3fRZF6Z6Lg

 

senarai-nombor

Ni teknik senaraikan nombor dan potong. Ni asas Tahun 1 sebenarnya.
Klik sini untuk dapatkan buku latihan khusus bagi mengukuhkan Asas Matematik anak-anak : https://shope.ee/3fRZF6Z6Lg

 

Sepatutnya penolakan mudah begini hanya perlu congak sahaja. Menunjukkan anak-anak ini masih sangat lemah Asas penolakan.

Matematik ni tentang latih tubi. Perlu banyak buat latih tubi baru cekap mengira. Jika tidak, memang ketinggalan jawabnya.

Tolong pastikan anak-anak kukuh asas mereka. Perbanyakkan latih tubi asas seperti tambah, tolak, darab dan bahagi.

Bina je sendiri soalan banyak-banyak dan minta anak-anak buatkan. Atau pun beli je buku latihan khusus untuk mantapkan asas anak-anak dalam Matematik.

Ada satu buku yang saya sangat-sangat syorkan. Beribu latihan tambah, tolak, darab dan bahagi khusus untuk mahirkan anak-anak dalam asas ini. Harga cuma RM6.90 sahaja.

ASAS MATEMATIK Tahun 1-3 (Siri 1 : Latih tubi asas) : https://shope.ee/3fRZF6Z6Lg

Untuk latihan pengukuhan berbentuk topikal, bab demi bab seperti anak-anak belajar di sekolah, dapat buku latihan berbentuk topikal pula. Yang ni bagus dan disarankan :

Matematik Tahun 1-3 (Siri 2 : Latih tubi pengukuhan dan topikal) :
https://shp.ee/khui2yz

Anak-anak tahap 2, dapatkan buku ni :

Matematik Tahun 4-6 : https://shope.ee/405vy5THP6

#MFS

T.me/EbookCikguFadli

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Cikgu, Gigi Saya Goyang

Cikgu, Gigi Saya Goyang

"Cikgu, gigi saya goyang," kata seorang murid perempuan. Giginya kelihatan terbuai-buai bila dia tolak dengan lidah. "Cabut lah," balasku. "Saya takut. Saya takut sakit dan berdarah. Cikgu cabutkan boleh?" "Boleh je. Cikgu ada magic hilangkan sakit dan tak berdarah"....

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak. Maka sejak 2016 lagi, saat belum ada NGO pun aku cuba membantu anak-anak murid aku yang tak mampu. Guna duit poket sendiri ja. Tapi poket aku nipis. Tak mampu nak bantu ramai orang. Maka aku hasut wife aku suruh...

Ingat lagi tak adik ni?

Ingat lagi tak adik ni?

  Ingat lagi tak adik ni? Anak kecil yang berlari datang ke meja guru nak tunjukkan pada aku mak dia beli pensel warna baru. Sayangnya masa tengah teruja nak tunjuk, dia tertarik kuat sampai koyak bekas pensel warna tu. Walau agak sedih bekas pensel warna koyak,...

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat. Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati. Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta...

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

https://youtu.be/n7HXTFj1KqI "Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?" "Nakkkk". "Cikgu. Cikgu Julia kata tv ni untuk belajar je. Mana boleh nyanyi lagu". "Awak jangan la cakap kat Cikgu Julia. Rahsia kita semua okeh". "Okey cikguuuuu!" Dan kami pun menyanyi...

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss. Everybody make some noiseeeeeeee! Yeahhhhhh! Hujan lebat tadi, saat mata murid makin layu, aku berlari masuk bilik guru ambil portable speaker dan huru harakan kelas. Wakaka. Tenggelam bunyi hujan dengan sorakan dan tepukan. Terus dari...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

December 2022
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arkib