logo-mfs-umum

Cerita Katak Panjat Tiang Yang Menginspirasi!



koleksi-premium-ebooks
mathzier-eazier

Pernah dengar cerita katak panjat tiang? Kalau belum, dengarkan….

Alkisah ada sekumpulan katak di satu kolam yang dipagari dengan dinding yang tinggi. Mereka tidak dapat keluar dari kawasan itu melainkan dinding itu runtuh.

Pada suatu hari, seekor dari mereka membawa berita,

“Hai kawan-kawan. Ada satu tiang baru sahaja dipacak disebelah dinding yang tinggi ini. Barang siapa mampu memanjat tiang itu, pasti dia dapat keluar dari kawasan ini.”

Maka berpusu-pusu lah seluruh katak yang ada di kolam itu menuju ke arah tiang yang dimaksudkan. Sebaik sampai, kata yang paling tua diantara mereka,

“Tiang ini sangat tinggi dan licin. Mustahil untuk kita panjatnya.”

Ramai katak bersetuju dengan pandangan katak itu. Namun ada sekumpulan katak tetap cuba untuk memanjat. Belum sampai separuh tiang, ada yang kepenatan dan berhenti sekejap.

Katak-katak yang dibawah pula asyik melemahkan semangatnya.

katak-mfs

Ilustrasi oleh Proiti Roy untuk Buku cerita Frog Starry Wish

 

“Baru separuh kau dah penat. Nanti kau hilang tenaga, boleh jatuh dan mati.”

Maka katak-katak itu turun semula. Yang terjatuh sebab asyik menjawab soalan kawan-kawan di bawah pun ada juga.

Sampai satu ketika, datanglah seekor katak kecil. Katak itu pekak dan bisu.

Dia cuba memanjat, bila penat dia berhenti. Sedikit demi sedikit, akhirnya dia sampai ke puncak dan melompat keluar dari dinding yang mengurung mereka dari dunia luar selama ini.

Katak yang paling tua itu berkata semula,

“Katak itu pekak dan bisu. Dia cacat. Memang tenaga dia lebih dari katak normal macam kita.”

Katak-katak lain bersetuju dan mula hendak pulang ke kolam. Namun ada seekor katak yang terinspirasi dengan kejayaan katak pekak dan bisu itu.

‘Jika kerana katak itu pekak dan bisu membuatkan dia berjaya memanjat keluar, aku juga boleh memekakkan telinga aku dan membisukan mulut aku seperti dia.’
Katak ini muka memanjat. Seperti biasa, katak-katak lain terus mengejek dan cuba melemahkan semangatnya.

Namun katak itu memekakkan telinga dan tidak membalas ejekan kawan-kawan dia. Akhirnya…….

Akhirnya dia berjaya!

Iktibar dari Cerita Katak

Begitulah kawan-kawan. Dalam hidup ini kadang-kadang memang ada orang dengki dan iri hati. Memang ada yang cuba melemahkan semangat kita. Memang ada yang ingin sangat melihat kita jatuh.

Dan adakalanya, kita perlu pekakkan telinga dan diam sahaja tanpa kata apa-apa. Biar kejayaan kita menjawab semua tohmahan, caci makian dengan bergaya.

Tinggalkan sahaja mereka yang hanya tahu membawang terkurung dalam dinding yang mereka sendiri tidak mahu atasi.

Kita bukan katak. Namun semangat katak itu boleh kita tiru.

#MFS
– Abaikan yang berkata, terus saja berusaha –

 

Semoga Cerita Katak oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh ini bermanfaat untuk semua pembaca Cikgu Fadli Online ya. Jom baca juga nukilan mengenai PKPB di sini.

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Moratorium Patut Disambung Bagi Bantu Rakyat | Cikgu Mohd Fadli Salleh Online - […] Ramai rakyat tengah susah, struggle nak teruskan kehidupan, tidak lena tidur memikirkan apa yang hendak dihidang pada ahli […]

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains?

Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains?

Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains. Ni Cikgu Fadli syorkan buku latihan yang bagus untuk anak-anak kalian. Buku ini dibina oleh guru berpengalaman berdasarkan silibus terkini. Harganya cuma RM6.50 - RM6.90 BM Tahun 1-3...

Tips Untuk Anak Kuasai Subjek Matematik.

Tips Untuk Anak Kuasai Subjek Matematik.

Subjek Matematik menjadi killer subjek zaman sekarang. Dulu-dulu Matematik ni subjek mudah dapat A. Sekarang nak lulus pun payah. Ramai parent pm saya bagaimana nak atasi anak lemah Matematik. Ada yang pm bagitahu anak mereka tak suka Matematik. Mereka selalu bertanya...

The struggle is real gais.

The struggle is real gais.

Oleh: Mohd Fadli Salleh The struggle is real gais.     Golongan M40 dan T20 satu persatu mulai tumbang. Yang masih bertahan pun makin susut semua simpanan. Kebanyakan situasi peniaga dan majikan di musim wabak ini bukan lagi untuk mencari keuntungan....

Abah dan Ziarah.

Abah dan Ziarah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan ziarah. Abah cukup suka ziarah. Ziarah orang sakit, ziarah orang tua, ziarah sanak saudara, ziarah sahabat handai. Masa virus covid belum wujud, boleh katakan setiap hari abah akan turun berziarah. Dengar saja kes kematian, orang...

Pengurusan Kewangan Abah

Pengurusan Kewangan Abah

Oleh : Dr. Salbiah Salleh Pengurusan kewangan Abah. 10 pesan Abah kami semat di hati hingga mati.   1. Kita perlu bijaksini (bijak mengatur urusan di dunia) dan bijaksana (bijak mengatur urusan akhirat). Bila kerja, sisihkan duit untuk sedekah. Rugi besar orang...

Abah dan Persahabatan.

Abah dan Persahabatan.

Oleh:  Mohd Fadli Salleh Abah dan persahabatan. Abah kalau dia bersahabat, memang sayang selamanya. Dari zaman muda, sampai akhir nyawa. Abah bersahabat bukan sekadar kenal sahabat itu sahaja. Abah akan kenal dan rapat dengan mak ayah sahabat dia. Abah akan kenal dan...

Abah dan Sedekah.

Abah dan Sedekah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan sedekah. Dulu aku masih ingat, masa aku kecil hingga remaja abah selalu bawa aku sebagai peneman mencari masjid dalam pembinaan, pergi ke pondok-pondok agama, rumah anak yatim dan pusat tahfiz. Abah pergi untuk sedekah sebahagian dari...

Abah dan anak-anak.

Abah dan anak-anak.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan anak-anak. Abah seorang yang tegas, tapi penyayang. Dalam mendidik anak, memang ada ketegasan seorang lelaki dan ayah. Anak-anak kalau abah marah, semua menikus. Tak berani nak angkat kepala, apa lagi nak menjawab dan bersuara. Namun...

Ma, punca kekuatan abah.

Ma, punca kekuatan abah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Ma, punca kekuatan abah. Abah dan ma dijodohkan oleh saudara terdekat. Tidak pernah bercinta sakan, hanya sekali abah dibawa ke rumah Tok Wan (ibu kepada ma) di Bukit Kenak, Jerteh. Pandangan pertama hati abah dah bertaut pada anak gadis kepada...

Abah dan kesederhanaan.

Abah dan kesederhanaan.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan kesederhanaan. Abah cukup sederhana dalam kehidupan. Lihat saja kereta abah, pakai Proton Waja sahaja sampai ke akhir hayat.   Masa aku darjah dua, abah beli kereta Nissan Sentra lama setelah kereta Ford abah eksiden dan total...

Tentang vaksin ni, ada 3 golongan.

Tentang vaksin ni, ada 3 golongan.

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh  Tentang vaksin ni, ada 3 golongan. 1. Sokong vak5in sepenuhnya 2. Golongan antivac 3. Golongan ragu-ragu dengan vak5in yang ada. Golongan ketiga ni ramai juga. Mereka bukan antivac. Diri mereka, keluarga mereka, tak pernah menolak...

cetak-for-mfs
cetak-for-mfs

JOM BERSEDEKAH

dana-kita

LANGGAN MELALUI EMAIL

Recent Comments

Translate »