Cerita Katak Panjat Tiang Yang Menginspirasi!

tudung-si-comel
pts-bookcafe

Pernah dengar cerita katak panjat tiang? Kalau belum, dengarkan….

Alkisah ada sekumpulan katak di satu kolam yang dipagari dengan dinding yang tinggi. Mereka tidak dapat keluar dari kawasan itu melainkan dinding itu runtuh.

Pada suatu hari, seekor dari mereka membawa berita,

“Hai kawan-kawan. Ada satu tiang baru sahaja dipacak disebelah dinding yang tinggi ini. Barang siapa mampu memanjat tiang itu, pasti dia dapat keluar dari kawasan ini.”

Maka berpusu-pusu lah seluruh katak yang ada di kolam itu menuju ke arah tiang yang dimaksudkan. Sebaik sampai, kata yang paling tua diantara mereka,

“Tiang ini sangat tinggi dan licin. Mustahil untuk kita panjatnya.”

Ramai katak bersetuju dengan pandangan katak itu. Namun ada sekumpulan katak tetap cuba untuk memanjat. Belum sampai separuh tiang, ada yang kepenatan dan berhenti sekejap.

Katak-katak yang dibawah pula asyik melemahkan semangatnya.

katak-mfs

Ilustrasi oleh Proiti Roy untuk Buku cerita Frog Starry Wish

 

“Baru separuh kau dah penat. Nanti kau hilang tenaga, boleh jatuh dan mati.”

Maka katak-katak itu turun semula. Yang terjatuh sebab asyik menjawab soalan kawan-kawan di bawah pun ada juga.

Sampai satu ketika, datanglah seekor katak kecil. Katak itu pekak dan bisu.

Dia cuba memanjat, bila penat dia berhenti. Sedikit demi sedikit, akhirnya dia sampai ke puncak dan melompat keluar dari dinding yang mengurung mereka dari dunia luar selama ini.

Katak yang paling tua itu berkata semula,

“Katak itu pekak dan bisu. Dia cacat. Memang tenaga dia lebih dari katak normal macam kita.”

Katak-katak lain bersetuju dan mula hendak pulang ke kolam. Namun ada seekor katak yang terinspirasi dengan kejayaan katak pekak dan bisu itu.

‘Jika kerana katak itu pekak dan bisu membuatkan dia berjaya memanjat keluar, aku juga boleh memekakkan telinga aku dan membisukan mulut aku seperti dia.’
Katak ini muka memanjat. Seperti biasa, katak-katak lain terus mengejek dan cuba melemahkan semangatnya.

Namun katak itu memekakkan telinga dan tidak membalas ejekan kawan-kawan dia. Akhirnya…….

Akhirnya dia berjaya!

Iktibar dari Cerita Katak

Begitulah kawan-kawan. Dalam hidup ini kadang-kadang memang ada orang dengki dan iri hati. Memang ada yang cuba melemahkan semangat kita. Memang ada yang ingin sangat melihat kita jatuh.

Dan adakalanya, kita perlu pekakkan telinga dan diam sahaja tanpa kata apa-apa. Biar kejayaan kita menjawab semua tohmahan, caci makian dengan bergaya.

Tinggalkan sahaja mereka yang hanya tahu membawang terkurung dalam dinding yang mereka sendiri tidak mahu atasi.

Kita bukan katak. Namun semangat katak itu boleh kita tiru.

#MFS
– Abaikan yang berkata, terus saja berusaha –

 

Semoga Cerita Katak oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh ini bermanfaat untuk semua pembaca Cikgu Fadli Online ya. Jom baca juga nukilan mengenai PKPB di sini.

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Moratorium Patut Disambung Bagi Bantu Rakyat | Cikgu Mohd Fadli Salleh Online - […] Ramai rakyat tengah susah, struggle nak teruskan kehidupan, tidak lena tidur memikirkan apa yang hendak dihidang pada ahli […]

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...

Baru je gaji.

Baru je gaji.

Baru je gaji. Hari ni dah mengira hari bila pula nak dapat gaji seterusnya. Adehhh. Kena rompak dengan macam-macam gais. Benarlah kata pepatah, 'Dari bank ia datang, kepada bank ia kembali'. Pagi duniaaaaa! #MFS

Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha

Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha

Ma pesan, "Sebanyak mana sokongan manusia pun, pastikan Allah redha." Apa kerja buat kita sekali pun, utamakan keredhaan Allah dan nabi saw, baru manusia. Andai sesuatu benda itu orang tak sokong tapi Allah redha, buatlah. Namun walau sebanyak mana sokongan orang tapi...

Ramai wartawan dan rakan-rakan media cuba hubungi saya untuk temubual.

Ramai wartawan dan rakan-rakan media cuba hubungi saya untuk temubual.

Ramai wartawan dan rakan-rakan media cuba hubungi saya untuk temubual. Maaf rakan-rakan media sekalian, saya masih penjawat awam. Saya tak boleh bersiaran atau mengeluarkan kenyataan pada pihak media tanpa kelulusan KPM. Menteri Kanan Pendidikan, Dr Radzi Jidin juga...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

December 2022
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arkib