Cerita Katak Panjat Tiang Yang Menginspirasi!

tudung-si-comel
pentagonmath

Pernah dengar cerita katak panjat tiang? Kalau belum, dengarkan….

Alkisah ada sekumpulan katak di satu kolam yang dipagari dengan dinding yang tinggi. Mereka tidak dapat keluar dari kawasan itu melainkan dinding itu runtuh.

Pada suatu hari, seekor dari mereka membawa berita,

“Hai kawan-kawan. Ada satu tiang baru sahaja dipacak disebelah dinding yang tinggi ini. Barang siapa mampu memanjat tiang itu, pasti dia dapat keluar dari kawasan ini.”

Maka berpusu-pusu lah seluruh katak yang ada di kolam itu menuju ke arah tiang yang dimaksudkan. Sebaik sampai, kata yang paling tua diantara mereka,

“Tiang ini sangat tinggi dan licin. Mustahil untuk kita panjatnya.”

Ramai katak bersetuju dengan pandangan katak itu. Namun ada sekumpulan katak tetap cuba untuk memanjat. Belum sampai separuh tiang, ada yang kepenatan dan berhenti sekejap.

Katak-katak yang dibawah pula asyik melemahkan semangatnya.

katak-mfs

Ilustrasi oleh Proiti Roy untuk Buku cerita Frog Starry Wish

 

“Baru separuh kau dah penat. Nanti kau hilang tenaga, boleh jatuh dan mati.”

Maka katak-katak itu turun semula. Yang terjatuh sebab asyik menjawab soalan kawan-kawan di bawah pun ada juga.

Sampai satu ketika, datanglah seekor katak kecil. Katak itu pekak dan bisu.

Dia cuba memanjat, bila penat dia berhenti. Sedikit demi sedikit, akhirnya dia sampai ke puncak dan melompat keluar dari dinding yang mengurung mereka dari dunia luar selama ini.

Katak yang paling tua itu berkata semula,

“Katak itu pekak dan bisu. Dia cacat. Memang tenaga dia lebih dari katak normal macam kita.”

Katak-katak lain bersetuju dan mula hendak pulang ke kolam. Namun ada seekor katak yang terinspirasi dengan kejayaan katak pekak dan bisu itu.

‘Jika kerana katak itu pekak dan bisu membuatkan dia berjaya memanjat keluar, aku juga boleh memekakkan telinga aku dan membisukan mulut aku seperti dia.’
Katak ini muka memanjat. Seperti biasa, katak-katak lain terus mengejek dan cuba melemahkan semangatnya.

Namun katak itu memekakkan telinga dan tidak membalas ejekan kawan-kawan dia. Akhirnya…….

Akhirnya dia berjaya!

Iktibar dari Cerita Katak

Begitulah kawan-kawan. Dalam hidup ini kadang-kadang memang ada orang dengki dan iri hati. Memang ada yang cuba melemahkan semangat kita. Memang ada yang ingin sangat melihat kita jatuh.

Dan adakalanya, kita perlu pekakkan telinga dan diam sahaja tanpa kata apa-apa. Biar kejayaan kita menjawab semua tohmahan, caci makian dengan bergaya.

Tinggalkan sahaja mereka yang hanya tahu membawang terkurung dalam dinding yang mereka sendiri tidak mahu atasi.

Kita bukan katak. Namun semangat katak itu boleh kita tiru.

#MFS
– Abaikan yang berkata, terus saja berusaha –

 

Semoga Cerita Katak oleh Cikgu Mohd Fadli Salleh ini bermanfaat untuk semua pembaca Cikgu Fadli Online ya. Jom baca juga nukilan mengenai PKPB di sini.

ebook-cikgu-hakim

MEMO BERKENAAN KOMEN

Laman blog ini dikunjungi bukan sahaja oleh ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga oleh para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, mengandungi kritikan, politik atau tidak sesuai tidak akan diluluskan. Sila gunakan nama dan alamat e-mel sebenar anda (nama samaran yang sopan masih boleh diterima.

This blog is visited not only by parents, teachers, and the general public but also by students and learners. Comments that are impolite, contain criticism, or politics, or are unsuitable will not be approved. Please use your real name and email address (polite pseudonyms are still acceptable).

0 Comments

Trackbacks/Pingbacks

  1. Moratorium Patut Disambung Bagi Bantu Rakyat | Cikgu Mohd Fadli Salleh Online - […] Ramai rakyat tengah susah, struggle nak teruskan kehidupan, tidak lena tidur memikirkan apa yang hendak dihidang pada ahli […]

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

shopee
17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

17 Perkara Ibu bapa Harus Tahu Tentang Durioo+

1. Anak-anak suka sangat dengan gadget dan tonton YouTube. 2. Risau juga weh memandangkan kat YouTube banyak content berunsur lucah, ganas dan extreme. Tapi tu lah, anak-anak suka layan kartun kat YouTube. 3. Walau mereka layan kartun Islamic dan tak ada pengaruh...

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS

Sedikit sejarah tentang PBS (Pentaksiran Berasaskan Sekolah) : Dikatakan Menteri Pendidikan masa tu Tan Sri Muhyiddin Yassin memperkenalkan PBS sebab tiru Australia. Australia laksanakan sistem School Based Assessment (SBA) Antara teknik penilaian maju la kiranya PBS...

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang

Semalam dok ajar Pe Chey daftar affiliate Bulan Bintang. Dekat jam 12 malam dia mai suruh ajar. Mula-mula aku tunjuk-tunjuk cara je. Makin tunjuk makin tak faham ni, aku ambik je telefon dia tolong buatkan. Haishh, geram aku. Agaknya ni perasaan mak-mak dan ayah-ayah...

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita

Kita tak boleh ubah (sikap) orang disekeliling kita, tapi kita boleh ubah (siapa) orang yang patut ada disekeliling kita. Kita tak boleh nak ubah sikap orang yang suka mengumpat, menabur fitnah, suka menokok nambah cerita, suka melaga-laga, suka bersangka buruk....

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Sayu juga tengok lukisan ni. Ia simple, namun mendalam.

Kena dengan ramai antara kita. Berusaha demi menyara keluarga, mencari rezeki yang halal dari siang membawa ke malam. Hanya untuk kesenangan anak isteri, seorang suami tidak kisah bersusah payah. Biar dia penat, biar dia berpanasan, biar dia basah ditimpa hujan, demi...

Bagusnya MYDIN Malaysia

Bagusnya MYDIN Malaysia

Terbaca perkongsian sahabat aku, Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan tentang bagusnya MYDIN Malaysia menyantuni pekerja OKU. Mydin menerima pekerja OKU tanpa membezakan gaji mereka dengan pekerja biasa. Bahkan lepas SPM dulu aku sempat bekerja di Mydin Kota Bharu, cari...



durioo
belajar-sirah-nabi



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

March 2024
M T W T F S S
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Arkib