logo-mfs-umum

Pengurusan Kewangan Abah



koleksi-premium-ebooks
mathzier-eazier

Oleh : Dr. Salbiah Salleh

Pengurusan kewangan Abah.

10 pesan Abah kami semat di hati hingga mati.

 


1. Kita perlu bijaksini (bijak mengatur urusan di dunia) dan bijaksana (bijak mengatur urusan akhirat). Bila kerja, sisihkan duit untuk sedekah. Rugi besar orang tidak sedekah. Gaji bulanan hanya guna untuk diri sendiri saja, rugi! Kerja hanya dapat penat sahaja tapi akan lelah di alam sana.

2. Jangan beri hanya lebihan duit bulanan untuk Ma & Abah. Dahulukan duit untuk Ma & Abah setiap bulan. Beri tanpa henti setiap bulan. Walaupun Ma & Abah dah ada duit, tapi bagilah ibu bapa merasa duit gaji anak-anak. Situlah barokah duit anak-anak. Bab duit gaji ni, seingatku setiap kali gaji, abangku Mohd Ariff Mohd Salleh tidak akan berbelanja atau pulang ke rumah sehinggalah duit bulanan diserahkan kepada Ma & Abah. Kata Abah.. “jangan sampai bila ma & abah takde, anak-anak akan menyesal sebab tiada tempat lagi untuk dikongsi keseronokan. Gaji makin besar tapi kegembiraan makin kurang”

3. Setiap bulan simpan duit dalam Tabung Haji. Potong gaji secara istiqomah. Setiap kali naik gaji, tambah simpanan tabung haji. Jangan anggap naik gaji itu lesen untuk bermewah-mewah. Hiduplah secara sederhana sahaja. Duit Tabung Haji ni guna sekiranya kecemasan atau nak beli apa-apa aset dan waqaf. Inilah harta sebenar kita.

4. Mesti niat nak bawak keluarga pergi haji atau umrah. Simpanan khas untuk anak-anak rm30 sahaja sebulan. Bawak anak-anak pergi umrah bila dah baligh. Jangan bawak masa kecil sebab rugi anak-anak tidak faham apa dan boleh mengganggu ibadat kita.

5. Jangan kerap tukar kereta. Tanda awal kepapaan ialah tukar kereta. Beli kereta untuk guna bukan untuk bergaya. Orang akan puji sekali saja kereta kita cantik bergaya. Yang menanggung diri kita sendiri sampai bila-bila.

6. Pelbagaikan sedekah bulanan kita. Beri makan, beri keperluan, sedekah kepada orang tua, kanak-kanak & orang gila juga. Kalau ada masjid dalam pembinaan, masukkan duit bahagian kita. Akhir-akhir usia Abah, Abah banyak pergi pondok ke pondok untuk bina pondok orang tua dan pelajar.

7. Usaha untuk mencari siapa memerlukan sumbangan, masjid mana dalam pembinaan. Setiap bulan, deretan akaun sumbangan ada dalam list Abah. Abah akan ke ATM dibawa anak-anak untuk agihkan kepada yang memerlukan. Abah memberi tidak banyak tapi istiqomah. Abah tak suka longgokkan kepada satu badan atau individu sahaja, tapi biarlah sedekah kita tu ramai akan merasa walau sedikit.

8. Gembirakan kanak-kanak. Bila jumpa bagi duit. Tegur kanak-kanak, raikan kewujudan mereka. Bila hari raya atau pergi Mekah beli coklat untuk kanak-kanak. Bila besar.. kanak-kanak ni akan ingat. Kasih sayang itu akan dipupuk hingga tua.

9. Kalau makan di kedai, jadilah orang yang akan bayar dan belanja kawan-kawan atau keluarga makan. Besar pahala bagi orang makan. Abah tak akan masuk makan di kedai kalau duit sikit. Abah cukup susah hati kalau masuk kedai, ada kenalan tapi Abah tak dapat bayarkan.

10. Apabila buat kebajikan, niatlah pahala kebajikan untuk orang tua yang sudah tiada. Mereka tertunggu-tunggu pahala dan doa dari anak-anak yang masih hidup.

Selama 74tahun usia Abah..

Dengan bekerja hanya seorang diri

Membesarkan anak 9 orang

Tapi kami dapat menyaksikan bagaimana disiplin Abah menguruskan kewangan itu menjadikan rezeki yang dapat bukan hanya untuk kami sekeluarga

Tapi untuk ummah secara keseluruhannya.

Terima kasih Allah

Mendatangkan kami seorang insan yang banyak mendidik dan mengajar kami ilmu kehidupan alam fana dan alam abadi di sana

Sayang Abah hingga ke syurga ❤️

Nota : Kali ini saya hanya copy paste semula tulisan kakanda saya Dr Salbiah Salleh . Moga bermanfaat.

Mohd Fadli Salleh

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains?

Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains?

Siapa ada anak-anak sekolah rendah dan lemah dalam Matematik, BM, English atau Sains. Ni Cikgu Fadli syorkan buku latihan yang bagus untuk anak-anak kalian. Buku ini dibina oleh guru berpengalaman berdasarkan silibus terkini. Harganya cuma RM6.50 - RM6.90 BM Tahun 1-3...

Tips Untuk Anak Kuasai Subjek Matematik.

Tips Untuk Anak Kuasai Subjek Matematik.

Subjek Matematik menjadi killer subjek zaman sekarang. Dulu-dulu Matematik ni subjek mudah dapat A. Sekarang nak lulus pun payah. Ramai parent pm saya bagaimana nak atasi anak lemah Matematik. Ada yang pm bagitahu anak mereka tak suka Matematik. Mereka selalu bertanya...

The struggle is real gais.

The struggle is real gais.

Oleh: Mohd Fadli Salleh The struggle is real gais.     Golongan M40 dan T20 satu persatu mulai tumbang. Yang masih bertahan pun makin susut semua simpanan. Kebanyakan situasi peniaga dan majikan di musim wabak ini bukan lagi untuk mencari keuntungan....

Abah dan Ziarah.

Abah dan Ziarah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan ziarah. Abah cukup suka ziarah. Ziarah orang sakit, ziarah orang tua, ziarah sanak saudara, ziarah sahabat handai. Masa virus covid belum wujud, boleh katakan setiap hari abah akan turun berziarah. Dengar saja kes kematian, orang...

Abah dan Persahabatan.

Abah dan Persahabatan.

Oleh:  Mohd Fadli Salleh Abah dan persahabatan. Abah kalau dia bersahabat, memang sayang selamanya. Dari zaman muda, sampai akhir nyawa. Abah bersahabat bukan sekadar kenal sahabat itu sahaja. Abah akan kenal dan rapat dengan mak ayah sahabat dia. Abah akan kenal dan...

Abah dan Sedekah.

Abah dan Sedekah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan sedekah. Dulu aku masih ingat, masa aku kecil hingga remaja abah selalu bawa aku sebagai peneman mencari masjid dalam pembinaan, pergi ke pondok-pondok agama, rumah anak yatim dan pusat tahfiz. Abah pergi untuk sedekah sebahagian dari...

Abah dan anak-anak.

Abah dan anak-anak.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan anak-anak. Abah seorang yang tegas, tapi penyayang. Dalam mendidik anak, memang ada ketegasan seorang lelaki dan ayah. Anak-anak kalau abah marah, semua menikus. Tak berani nak angkat kepala, apa lagi nak menjawab dan bersuara. Namun...

Ma, punca kekuatan abah.

Ma, punca kekuatan abah.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Ma, punca kekuatan abah. Abah dan ma dijodohkan oleh saudara terdekat. Tidak pernah bercinta sakan, hanya sekali abah dibawa ke rumah Tok Wan (ibu kepada ma) di Bukit Kenak, Jerteh. Pandangan pertama hati abah dah bertaut pada anak gadis kepada...

Abah dan kesederhanaan.

Abah dan kesederhanaan.

Oleh: Mohd Fadli Salleh Abah dan kesederhanaan. Abah cukup sederhana dalam kehidupan. Lihat saja kereta abah, pakai Proton Waja sahaja sampai ke akhir hayat.   Masa aku darjah dua, abah beli kereta Nissan Sentra lama setelah kereta Ford abah eksiden dan total...

Tentang vaksin ni, ada 3 golongan.

Tentang vaksin ni, ada 3 golongan.

Oleh: Cikgu Mohd Fadli Salleh  Tentang vaksin ni, ada 3 golongan. 1. Sokong vak5in sepenuhnya 2. Golongan antivac 3. Golongan ragu-ragu dengan vak5in yang ada. Golongan ketiga ni ramai juga. Mereka bukan antivac. Diri mereka, keluarga mereka, tak pernah menolak...

cetak-for-mfs
cetak-for-mfs

JOM BERSEDEKAH

dana-kita

LANGGAN MELALUI EMAIL

Recent Comments

Translate »