Panjang luahan hati seorang ibu tunggal malam tadi

tudung-si-comel
pts-bookcafe

Panjang luahan hati seorang ibu tunggal malam tadi. Cukup aku ambil rangkap ini sahaja.

Betapa dia struggle nak teruskan kehidupan. Dibuang kerja, cari lain, diberhentikan lagi, cari lagi. Keluar kerja 7 pagi pulang 1 pagi. Hutang banyak perlu dibayar, duit semput, bil, sewa dan komitmen perlu diselesaikan.

Bekas suami pula tak bertanggungjawab sangat.

Dan bebanan kelas PdPR sangat menekan perasaannya. Dia cuba sehabis baik ajar anak di rumah. Dengan badan penat, dengan bebanan hutang, bebanan masalah, tekanan keperluan anak belajar PdPR, dia mengajar dalam stress dan marah.

End up, anak itu dipukul hingga lebam. Sebelum akhirnya dia sedar, dia lakukan kesilapan.

luahan-hati

Sejak itu dia tanam,

“Biar anak tidak pandai, asal jadi anak yang baik”.

Betapa dia meluahkan anak ini anak yang sangat baik, suka membantu ibu, diam dan pendam sahaja rasa rindu pada ayah kerana nak jaga hati ibu.

Dan anak yang baik ini dipukul kerana dia tertekan dengan PdPR yang anak tidak mampu ikuti. Allah, aku baca kisah dia dengan penuh perasaan sebak dan hiba.

Sebenarnya, pm seperti ini berpuluh-puluh masuk sejak PKP dilaksanakan. Sangat ramai ibubapa melepaskan tekanan dan stress mereka pada anak-anak.

Bahkan ada sampai mencederakan diri sendiri dan anak mereka. Allahu…

Kawan-kawan…

Jika kalian sibuk, penat, tidak cukup masa, tertekan dan stress, tak perlu tambah tekanan pada diri untuk perfect dalam mengajar anak-anak di rumah.

Jika ada satu dua kelas yang terlampau padat dan anak tak mampu nak belajar tanpa bantuan kalian, abaikan saja kelas itu.

Biar la ada guru (segelintir kecil) yang menyindir dan sebut nama anak kita dalam group wasap pun, abaikan. Buat-buat tak nampak.

Biar lah anak kita sedikit tertinggal pun dalam pelajaran asbab ketidakmampuan kita mengajar dan atas pelbagai kekangan kita sebagai ibubapa, tak usah stress.

Jangan sampai ‘mendera’ dan memukul anak-anak. Jangan lepaskan semua tekanan, stress dan kepenatan itu dengan marah dan pukul anak-anak kita.

Emosi anak-anak sebenarnya telah tercedera tanpa kita sedar akibat PKP ini. Mereka terkurung sedangkan fitrah anak-anak itu bebas berlari dan bermain diluar sana.

Pelajaran boleh dikejar semula selepas ini.

Namun emosi anak-anak yang terdera, yang terluka kesannya sampai bila-bila.

Tolong pentingkan emosi dan kesihatan mental anak-anak kita melebihi apa jua dalam dunia ini.

Kerana anak-anak ini tidak ternilai harganya. Tidak mampu ditukar ganti dengan apa sekali pun.

Begitulah.

#MFS

EBook Premium Banner

Laman Blog ini dikunjungi bukan sahaja ibu bapa, guru dan orang awam, malah juga para murid dan pelajar. Komen yang kurang sopan, berbaur kecaman, politik atau tidak sesuai tidak akan di -approve. Sila gunakan nama dan email yang sebenar (nama samaran yang sopan masih boleh diterima).

- Admin Elin-

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *


kedai-buku-shopee
Cikgu, Gigi Saya Goyang

Cikgu, Gigi Saya Goyang

"Cikgu, gigi saya goyang," kata seorang murid perempuan. Giginya kelihatan terbuai-buai bila dia tolak dengan lidah. "Cabut lah," balasku. "Saya takut. Saya takut sakit dan berdarah. Cikgu cabutkan boleh?" "Boleh je. Cikgu ada magic hilangkan sakit dan tak berdarah"....

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak.

Bukan semua orang mampu beli baju sekolah anak-anak. Maka sejak 2016 lagi, saat belum ada NGO pun aku cuba membantu anak-anak murid aku yang tak mampu. Guna duit poket sendiri ja. Tapi poket aku nipis. Tak mampu nak bantu ramai orang. Maka aku hasut wife aku suruh...

Ingat lagi tak adik ni?

Ingat lagi tak adik ni?

  Ingat lagi tak adik ni? Anak kecil yang berlari datang ke meja guru nak tunjukkan pada aku mak dia beli pensel warna baru. Sayangnya masa tengah teruja nak tunjuk, dia tertarik kuat sampai koyak bekas pensel warna tu. Walau agak sedih bekas pensel warna koyak,...

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat.

Seorang murid kelihatan berjalan pelik. Diseret kaki tanpa angkat. Ada cikgu yang perasan terus bertanya kenapa jalan pelik macam tu. Mulanya dia kata kaki dia sakit. Namun cikgu tu tak puas hati. Pelik benar gaya berjalan, bukan gaya orang sakit kaki. Cikgu tu minta...

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?

https://youtu.be/n7HXTFj1KqI "Jom kita pasang lagu Aca Aca Nehi Nehi nak tak?" "Nakkkk". "Cikgu. Cikgu Julia kata tv ni untuk belajar je. Mana boleh nyanyi lagu". "Awak jangan la cakap kat Cikgu Julia. Rahsia kita semua okeh". "Okey cikguuuuu!" Dan kami pun menyanyi...

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss.

Rock star in da class gaissss. Everybody make some noiseeeeeeee! Yeahhhhhh! Hujan lebat tadi, saat mata murid makin layu, aku berlari masuk bilik guru ambil portable speaker dan huru harakan kelas. Wakaka. Tenggelam bunyi hujan dengan sorakan dan tepukan. Terus dari...



Shopee
teroka-sains



mathzier-eazier-1-0

JOM BERSEDEKAH

dana-kita-pay

LANGGAN UPDATE TERKINI

Recent Comments

Kategori

Kalendar

December 2022
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Arkib